Wel waardering jongeren voor gameverhalen, maar slechts een kwart leest ze helemaal

Gamende jongeren waarderen de korte verhalen die De Leescoalitie, NBD Biblion en gamesmaker Ubisoft aanbieden met hun leesbevorderingsproject ‘Readification’, maar de meesten lezen deze verhalen niet uit. Dit blijkt uit onderzoek van Qrius.

Met het ‘readifcation’-project willen de Leescoalitie en Ubisoft ontlezing onder jongeren aanpakken. Ze begonnen in mei 2021 een pilot waarop in december vorig jaar een vervolg werd aangekondigd. Nederlandse auteurs schreven een kort verhaal bij bestaande games zoals Assassin’s Creed. Gameproducent Ubisoft publiceerde de verhalen met multimediale verrijkingen in de Ubisoft Special-app.

Qrius onderzocht hoe jongeren de verhalen beleven. Negentien jongeren tussen de 15 en 18 jaar deden mee aan een interview, het merendeel samen met een andere jongere. Zij spelen of hebben in het verleden Assassin’s Creed Valhalla gespeeld, de game waarop de twee korte verhalen in het onderzoek zijn gebaseerd: Badr bij de Noormannen van Abdelkader Benali en De Wilde Jacht van Roderick Leeuwenhart.

Verhalen worden niet uitgelezen

De jongeren kregen in het onderzoek de opdracht om een van de verhalen (deels of in het geheel) te lezen. Een kwart van de jongeren las het verhaal helemaal uit. Dit zijn fervente lezers, wat impliceert dat Readification vooral jongeren aanspreekt die al regelmatig lezen. De helft las een groot deel van het verhaal en een kwart kwam niet verder dan de eerste pagina’s. Voor deze groepen blijken de verhalen te lang en te veel moeilijke, onbekende woorden te bevatten. Hiernaast speelt hun lage leesvaardigheid een rol bij het afhaken.

De jongeren geven gemiddeld genomen dan ook een hoge waardering aan de verhalen, met cijfers tussen de 7 en 8.

Aanbeveling om Readification te vervolgen

De korte verhalen zijn gepubliceerd in de Ubisoft Special-app, waarin de gameproducent achtergrondinformatie geeft bij de games. De app maakte op de jongeren in het onderzoek de indruk van een reclame-app, bedoeld om games te verkopen. Het spreekt hen aan dat de korte verhalen ook een initiatief zijn om het lezen bij jongeren te bevorderen. Maar de jongeren weten niet of ze de verhalen uit zichzelf zouden lezen en denken dat Readification vooral interessant is voor fervente lezers en liefhebbers van de games waarop de verhalen gebaseerd zijn.

De onderzoekers bevelen aan om toekomstige verhalen te baseren op een grotere diversiteit aan games, en ook op spellen van andere producenten. Een andere aanbeveling is om de verhalen te publiceren in dezelfde omgeving als de game en niet in een app met achtergrondinformatie.

De Leescoalitie gaat zich beraden op een mogelijk vervolg op Readification.

Download hier het onderzoek Jonge gamers stimuleren om te lezen. Een kwalitatief onderzoek naar ‘Readification’