Dertig jaar geleden zag het wereldwijde web het levenslicht. Volgens grondlegger Tim Berners-Lee moest het een vrije, open en creatieve ruimte worden voor iedereen. Maar door monopolisten als Facebook en Google zijn er in dit ideale plaatje flinke barsten gekomen. Reden voor een revolutie. Welke dat is, onthult Sjors de Valk in dit nummer.
Elke medaille heeft dus een keerzijde. Waar het kopiëren en delen van papieren boeken nog altijd veel tijd vraagt, is het bij ebooks een fluitje van een cent. Het einde van boekenpiraterij is dus voorlopig nog niet in zicht, schrijft Raymond Snijders in zijn artikel.
Dat is wel het geval bij de opleiding Informatiedienstverlening en -management; deze zomer is het doek definitief gevallen. Vier oud-studenten blikken in dit nummer terug op deze opleiding. Bij de Universiteit Maastricht start echter een nieuwe bachelor, Digital Society. Afgestudeerden kunnen straks terecht bij onder andere bibliotheken, archieven en musea.
Bij de Erasmus Universiteit Rotterdam start binnenkort een recordaantal van 4.250 eerstejaarsstudenten. Het wordt druk in de onderwijsbibliotheken, en niet alleen in Rotterdam. Hoe manage je al die bezoekersstromen? Allerlei tips kwamen aan bod tijdens een themamiddag over dit onderwerp. Conny van Bezu doet hiervan verslag.
Ten slotte bevat dit nummer een samenvatting van en vier reacties op een onderzoek naar innovatiekracht, in opdracht van GO Fonds uitgevoerd door Jos van Helvoort en Peter Becker. Is het archief- en bibliotheekwezen toekomstbestendig? Of is een ommekeer nodig?