Boekenbranche start met andere organisaties campagne tegen voorgenomen btw-verhoging

De boekenbranche is samen met organisaties vanuit sport, media, cultuur en horeca een campagne begonnen tegen de voorgenomen btw-verhoging. Op maandag staat als onderdeel van de campagne in de dagbladen een paginagrote krantenadvertentie met de boodschap: #geenhogerebtw! Je belast er heel Nederland mee.

Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9 naar 21 procent. Organisaties waaronder CPNB, NOC*NSF, de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ‘92, journalistenbond NVJ en NDP Nieuwsmedia maken zich grote zorgen en zijn daarom samen de campagne tegen hogere btw gestart. Ze zijn ervan overtuigd dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken.

Alle partijen roepen hun achterban, leden en het brede publiek op om de actie met #geenhogerebtw! massaal via sociale media te delen. Op de website geenhogerebtw.nl is alle informatie over de campagne beschikbaar.

Belasting op vrije tijd

Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd, het verenigingsleven, nieuwsgierigheid en (mentale) gezondheid van elke Nederlander. Van het toejuichen van je favoriete voetbalteam, het boek dat je wilt lezen, een bezoek aan je lievelingsmuseum of aan live muziek, luisteren naar de fanfare in de buurt, een hotelovernachting in eigen land, een uurtje sporten bij de sportschool in de wijk, tot de krant die je op de hoogte houdt over wereldgebeurtenissen.

Petitie CPNB

CPNB riep eerder op om een petitie te tekenen tegen de voorgenomen hogere btw op (kinder)boeken. Deze petitie is inmiddels al ruim 244.000 keer ondertekend.