Het project Readification om de ontlezing onder jongeren aan te pakken, een initiatief van de Leescoalitie en gameontwikkelaar Ubisoft, heeft afgelopen maandag een bronzen SponsorRing gewonnen in de categorie Maatschappij.
Readification is een nieuwe vorm van leesbevordering waarbij populaire games en de bijbehorende fictieve werelden de basis vormen voor nieuwe verhalen. De auteurs Ronald Giphart en Margje Woodrow hebben voor dit doel Verborgen Verhalen geschreven, die zich afspelen in de wereld van de game Assassin’s Creed Valhalla. De SponsorRing-jury is gecharmeerd van de keuze om de werelden van lezen en gaming aan elkaar te koppelen ‘aangezien deze gevoelsmatig juist ver van elkaar staan’, zo staat in het juryrapport. ‘Dit is niet eerder gedaan en daarin zit het innovatieve van deze case. De aanpak is vernieuwend, getuigt van lef en is effectief.’
De SponsorRingen worden toegekend aan cases die een voorbeeld zijn van geslaagde sponsoring in Nederland.
Het Readification-project won al eerder een LEFfie Award, een variant van de Effie die innovatie en lef in de marketing- en reclamebranche wil aanmoedigen.