LinkedIn is een profielsite voor professionals, die gebruikers nogal eens attendeert op vacatures waarvoor ze niet gekwalificeerd en zeker niet geïnteresseerd in zijn. Maar gelukkig is er ook een zoekfunctie waarmee je zelf naar banen en naar nog veel meer kunt zoeken. Recent is die zoekfunctie vernieuwd. LinkedIn is zelf nogal tevreden over het resultaat. Eric Sieverts kijkt of dat terecht is.
Door: Eric Sieverts
Zoeken in LinkedIn is niet zomaar voor iedereen weggelegd. Je moet een account hebben en ingelogd zijn, anders verschijnt er geen zoekvenster. De tekst in dat zoekvenster suggereert meteen al dat je vooral naar personen, vacatures en bedrijven kunt zoeken. Dat is inderdaad LinkedIns core business. Maar achter die drie categorieën volgt nog ‘… en meer’. Wat dat meer is, blijft een beetje in het midden en is ook moeilijk precies vast te stellen. Van de tekst die mensen in hun persoonlijke profielen hebben staan, blijkt het meeste wel via zoektermen vindbaar te zijn, maar net niet alles. En het is ook niet erg systematisch wat er ontbreekt. Van in iemands profiel vermelde slideshares blijkt bijvoorbeeld de ene titel wel terugvindbaar, maar de andere weer niet.
Bij het zoeken blijk je gebruik te kunnen maken van AND, OR en NOT operatoren. En ook op exacte phrases zoeken is op standaard manier mogelijk. Wat er gebeurt als je op twee woorden zoekt, zonder dat je daar een exacte phrase van maakt, is ineens weer heel raadselachtig. Je vindt dan meer dan met de exacte phrase – en inderdaad blijken de zoekwoorden vaak geen exacte phrase te vormen – maar toch weer veel minder dan met een AND operator.
Ranking en filters
Bij de ranking van zoekresultaten wordt gebruik gemaakt van de netwerken die mensen vormen via de ‘connecties’ die ze onderling zijn aangegaan. Eerst krijg je resultaten te zien van mensen uit je eigen netwerk, de directe connecties. Vervolgens de connecties van je eigen connecties (de tweedegraads). Dan de derdegraads en dan pas de rest van de wereld. Bij die tweede- en derdegraads kun je overigens wel te zien krijgen via welke connecties uit je eigen netwerk die verbanden lopen.
Parametrisch zoeken is er ook. Via de linkerkantlijn kun je filteren op personen, vacatures en bedrijven, maar ook op de aard van aanwezige connecties, op locatie en op nog veel meer gegevens die gestructureerd in de persoonlijke profielen zijn vastgelegd.
Achterdeurtje voor Google
Als je ingelogd moet zijn om in LinkedIn te kunnen zoeken, komt natuurlijk de vraag op of Google de inhoud van de site dan wel kan doorzoeken. Dat blijkt het geval. Niet alleen dat LinkedIn-profielen altijd hoog ranken als je met Google op persoonsnamen zoekt. Ook op andere zoekwoorden vind je LinkedIn-profielen als je site:linkedin.com aan je zoekvraag toevoegt. Kennelijk heeft Google dus een achterdeurtje ter beschikking waarlangs ze het grootste deel van de inhoud van de site kunnen indexeren. Maar ook weer niet alles. Soms vind je met Google iets wel wat je met LinkedIn zelf niet kunt vinden. En soms komt iets er niet uit, wat LinkedIn juist wel kan vinden. Het achterdeurtje blijkt soms dus maar op een kiertje te staan.
Aan semantische markup blijkt LinkedIn nog niet te doen. In Google verschijnen geen ‘rich-snippets’.
Zoeken in LinkedIn blijkt een wat wisselvallige ervaring, of je nu LinkedIn zelf of Google gebruikt. Zoeken op LinkedIns ‘core business’ – persoonsnamen – lijkt in beide gevallen echter goed te gaan.
URL | www.linkedin.com |
---|---|
Booleaans combineren | AND OR NOT “” () |
Truncantie | nee |
Speciale zoekvelden | ja (in advanced) |
Advanced zoekscherm | ja (personen) |
Parametrische filters | ja |
Ook in Google | deels |
Semantische markup | nee |
Eric Sieverts is redacteur van IP en freelance docent en adviseur.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 2 / 2015. Het gehele nummer kun je hier lezen