In hun eerste solotentoonstelling doet Superflux, de bekende Londense studio voor design en kunst die zich bezighoudt met uitdagingen als klimaatverandering, groeiende ongelijkheid en de opkomst van AI en de metaverse, Amsterdam aan. Nog t/m 10 april dit jaar exposeert het duo in de galerie van Droog.
Kunsthistoricus, criticus en curator Renny Ramakers, medeoprichter van Droog, haalde Superflux naar de hoofdstad. Hun meest recente werk The Intersection, een korte film, is een gedramatiseerde reconstructie van gebeurtenissen tijdens de pandemie – van de moorden op George Floyd en Breonna Taylor tot de bosbranden in Australië en Californië. De film reist vanuit het gewelddadige heden naar een speculatieve, coöperatieve toekomst, gezien door de ogen van vier hoofdpersonen. Zij komen samen en praten over de rol van ambient technologie. Denk aan Alexa, Siri, en smart watches, homes en cities. Waar data over menselijk handelen ooit werden ingezet voor commerciële doeleinden, met clicks als graadmeter voor succes, leidend tot fragmentatie en exploitatie, ondersteunen ze nu dialoog, vertrouwen en samenwerking. Onder het motto slow activism propageert Superflux een nieuwe benadering van technologie: ‘Wij kunnen ons de wereld niet voorstellen zonder technologie; laten we die dan inzetten voor gemeenschap, natuur en planeet.’
Het middelpunt van de tentoonstelling in Droog is Refuge for Resurgence, ‘een multispecies eetervaring met dieren, vogels, planten, schimmels en mensen’.
Superflux heeft eerder werk getoond op verschillende internationale exposties, zoals de Architectuurbiënnale van Venetië 2021, National Museum of China, MoMA, V&A, La Biennale di Venezia, MAK Wenen, Vitra Design Museum, Science Gallery en KUNSTHAUS Graz.
Subject to Change: open di-zo, 11-18 uur, Staalstraat 7, Amsterdam.
[Foto boven: fragment uit The Intersection, Reflux]