In 2013 wonnen zeven deeltijdstudenten van de HvA-opleiding Media, Informatie en Communicatie de zogeheten Prissma Pitch met het project Data is me, of kortweg dime. Vier studenten uit die groep proberen het project nu daadwerkelijk te realiseren en zijn gisteren een crowfundingactie gestart via het platform Doorgaan.nl. Van de benodigde 34.000 euro is binnen een dag 2837 euro opgehaald.
De studenten omschrijven dime als volgt:
“Elke dag worden er persoonsgegevens verkocht en gekocht. Het is echt een handel, maar vaak gebeurt dit zonder dat de ‘eigenaar’ van deze gegevens dat weet. Laat staan dat hij hiervoor toestemming heeft gegeven, of dat het hem iets oplevert. Wij brengen daar met dime – data is me verandering in. Gebruikers van dime – data is me ondersteunen de eerlijke markt waarin gegevens worden verhandeld. Met dit platform bepalen mensen zélf welke gegevens zij beschikbaar stellen voor verkoop. Op een eerlijke manier informatie beschikbaar stellen, dat noemen wij fairtrade data.”
Met de crowdfundingsactie willen de studenten de bètaversie van het platform beschikbaar stellen voor de eerste 1000 geïnteresseerden. Na het aanmaken van een dimeprofiel krijgen gebruikers een dashboard te zien, waar zij sociale media accounts kunnen linken aan het profiel. In het begin zullen dit Facebook, Twitter en LinkedIn zijn, maar later komen er ook andere mogelijkheden dan alleen sociale media bij. Via het dashboard kunnen gebruikers ook bijhouden hoeveel zij hebben verdiend met hun persoonsgegevens.
Meer informatie over het project is te vinden op de website dataisme.com. Informatie over de crowdfundingsactie is beschikbaar op Doorgaan.nl.