Internet Society (ISOC) heeft onlangs Make Media Great Again (MMGA) overgenomen. De nieuwe ‘ISOC NL MMGA Working Group’ krijgt toegang tot de wereldwijde community van 65.000 ISOC-leden om issues in journalistieke kwaliteit en fake news aan te pakken en een impactvolle stem aan gemarginaliseerde gemeenschappen te geven.
Samen met andere divisies van ISOC wereldwijd (de zogenaamde chapters) zet de ISOC MMGA Working Group als een van de eerste prioriteiten een Global (mis)Information Observatory (GIO) op. Meerdere ISOC-chapters in landen als Benin, India, Malta, Nederland, Slovenië en Suriname zijn al een samenwerking aangegaan met MMGA op het gebied van fake news webinars en gelokaliseerde verbetering van online media.
De werkgroep zal samenwerken met impactvolle media en wetenschappers, maar ook met de MMGA-community bestaande uit kritisch denkende burgers en experts die ‘MMGA-annotators’ worden genoemd. MMGA-annotaties zijn bruikbare suggesties in de vorm van gelabelde notities, die direct worden toegeschreven aan woorden, zinnen of paragrafen. ‘Ze zijn bruikbaar voor de nieuwsredacteur, vermijden een debat op basis van persoonlijke voorkeuren en leiden, indien correct, direct tot een correctie van de artikelen’, meent de organisatie. ‘Het is vervolgens aan de redactie om deze al dan niet te implementeren. Omdat de annotaties direct uitvoerbaar zijn en gebaseerd op het principe van journalistieke objectiviteit, overwinnen ze het bekende probleem van het lange debat als gevolg van de subjectiviteit die ontstaat bij lezerscommentaren.’
Misinformatie tegengaan
Momenteel zijn bijna vierhonderd burgers geregistreerd bij MMGA. Binnen de annotator community zijn er tientallen geëngageerde journalisten, wetenschappers, softwareontwikkelaars en andere professionals, die een ethische en inclusieve gedragscode volgen en in journalistieke principes en constructieve feedback worden getraind.
De werkgroep wordt mede geleid door ISOC Nederland-voorzitter Alexander Blom en bestuurslid Ruben Brave. Ze zal zich blijven richten op de thema’s fake news, misinformatie en kwaliteitscontrole van impactvolle media in het algemeen.
Voor meer interesse of meedoen klik hier.