Sinds 5 november is de Open Universiteit gestart met zogenaamde ‘Perroncolleges’ op de grote Nederlandse stations. Op die manier kunnen Nederlandse treinreizigers, aldus de Open Universiteit, ‘hun wetenschappelijke kennis vergroten’ terwijl ze op de trein staan te wachten.
Zeven weken lang worden er op digitale schermen op de stations video-animaties vertoond over bepaalde (wetenschappelijke) onderwerpen. De campagne is onder meer bedoeld om de positie van de Open Universiteit als kennisinstituut te claimen, aldus Marco Koolen, manager Markt- en studentcommunicatie bij de Open Universiteit, in een persbericht. Want “vaak denken mensen bij het horen van de naam Open Universiteit aan de Volksuniversiteit. Dat is jammer en vervelend, want de Open Universiteit is een ‘echte’ universiteit.”
Veilige wifi-netwerken en transpirerende bossen
‘In de Perroncolleges stellen we prikkelende vragen rondom interessante, actuele onderwerpen’, aldus Koolen. ‘De onderwerpen variëren van veilige wifi-netwerken en transpirerende bossen tot de rechten die slimme robots eventueel moeten krijgen en het effect van opstanden in de geschiedenis. Daarmee bestrijken we ons complete pakket aan wetenschapsgebieden. De Perroncolleges, krijgen een vervolg op de website van de Open Universiteit, waar we verdiepende content delen met de bezoeker. Ook verwijzen we hen daarbij naar de relevante opleidingen die aansluiten op het thema en die we als Open Universiteit aanbieden.’