In de maand juli heeft het socialmediaplatform BeReal 15% van de 13-24 jarigen bereikt. ‘Jongeren blijken hiermee massaal de app te omarmen en een alternatief, “gezond” digitaal sociaal medium te zoeken’, zo constateert GXL DAM van GfK op basis van recent onderzoek waarin een totaaloverzicht is gecreëerd van het huidige digitale landschap.
Wat verder opvalt is dat BeReal (nog) nauwelijks oudere gebruikers (35+) heeft, terwijl dit bij de andere socialmediaplatforms wel het geval is. Voor Instagram is zo’n 37% van de online bereikten in juli 2022 jonger dan 35 jaar. Voor TikTok is dat 44%, voor Snapchat 73% en voor BeReal maar liefst 91%.
TikTok kent al jaren een sterke groei in gebruik onder jongeren. In juli van dit jaar is het bereik extra hoog door onder andere het live aanbieden van de wedstrijd tussen Ajax en PSV om de Johan Cruijff Schaal door ESPN, zo blijkt uit het onderzoek; in de laatste week van de maand lag het bereik van TikTok op nagenoeg 2 miljoen unieke personen (leeftijd 13 jaar en ouder). Ook Snapchat heeft weer een stijgende lijn in bereik onder jongeren in juli 2022.
BeReal bestaat sinds 2020, maar beleeft dit jaar in Nederland een boost. Met de app – zonder filters en likes – krijg je een keer per dag een melding dat het tijd is voor het plaatsen van een foto, ‘time to BeReal’. Voor het nemen en publiceren van de foto heb je twee minuten, waardoor bewerken onmogelijk wordt en je ‘real’ beelden deelt.