Noord-Hollands Archief op zoek naar directeur

Het Noord-Hollands Archief (NHA) gelooft in de onschatbare waarde van archieven voor onze samenleving. Ze zijn onmisbaar voor een gezonde democratie en een goed werkende overheid. Archieven verschaffen kennis en geven burgers een basis, die hen steviger doen staan.

Het Noord-Hollands Archief is een deskundige partner voor overheden bij het borgen van de duurzame toegankelijkheid en betrouwbaarheid van hun archieven en fungeert bovendien als hét informatiecentrum voor de geschiedenis van Noord-Holland en gemeenten in Kennemerland en Amstel- en Meerlanden. 

Archiefwet- en regelgeving verplicht overheidsorganisaties om te voldoen aan de wettelijke vereisten ten aanzien van hun informatie- en archiefbeheer. Een van de taken van het archief is werken aan de ontwikkeling van de informatiehuishouding van de aangesloten overheidsorganisaties. Zo biedt het inzicht in de kwaliteit van het informatiebeheer, de knelpunten en de risico’s. Een actieve houding is belangrijk als het gaat om beheer en behoud van digitale archieven.

We bieden overheidsorganisaties informatie en hulpmiddelen die kunnen helpen bij (de voorbereiding op) digitaal archiveren.

De functie

De opgaven uit het meerjarenbeleidsplan vragen om een directeur die liefde heeft voor cultuur, historie en mensen. Iemand met een groot gevoel voor collecties en (digitale) informatie om ook een juiste speler te zijn in de Haarlemse culturele beweging. U bent ondernemend, hebt oog voor publiciteit, signaleert kansen en ontwikkelingen in het veld en zoekt met de organisatie naar nieuwe mogelijkheden en innovatie. U vervult een boegbeeldfunctie en bent een proactieve, verbindende en resultaatgerichte netwerker met gevoel voor verhoudingen. 

U bent diplomatiek en vindt de juiste balans tussen stevig onderhandelen en behoud van de relatie. U bent in staat met gezag de verbinding aan te gaan met stakeholders. Op zakelijke en inspirerende wijze treedt u op als ambassadeur en belangenbehartiger van het NHA en weet het juiste netwerk aan te boren en te benutten. U begeeft zich met gemak in het politieke-bestuurlijke krachtenveld op gemeentelijk, provinciaal en nationaal niveau en heeft affiniteit met bestuurlijke problematiek.

U communiceert gemakkelijk op verschillende niveaus, hecht waarde aan openheid en transparantie, en beseft dat constructieve samenwerking noodzakelijk is om resultaten te boeken. U weet een goede relatie te onderhouden en samen te werken met andere erfgoedorganisaties en culturele instellingen in Haarlem en in het verzorgingsgebied van NHA. U doet aan kennisdeling en bent zichtbaar. U verbindt en leidt het team/de medewerkers in de transitie en bent gericht op het gezamenlijke succes. 

U zorgt voor de juiste kaders en richting en geeft, in het kader van de professionalisering, de medewerkers ruimte waar mogelijk en sturing waar nodig. U bent een peoplemanager die de organisatie in het juiste tempo meeneemt in de ontwikkeling naar integraal management, met een coachende stijl en aandacht voor de medewerkers. U bent gericht op een optimale inzet van mensen en middelen in de organisatie, en weet een goede balans te hanteren tussen ambities en haalbaarheid in de uitvoering daarvan. U heeft sterke affiniteit met digitalisering en bent bekend met overheidsfinanciering.

Functie-eisen

  • academisch werk- en denkniveau;
  • grote affiniteit met cultuur, historie en erfgoed;
  • een opleiding/achtergrond in de cultuur- en erfgoedsector, of het zijn van archivaris, is een pre;
  • relevante bestuurlijke en/of eindverantwoordelijke ervaring;
  • goed op de hoogte en bekend zijn met lokale en regionale overheden en met (semi)publieke organisaties en systemen;
  • sterk in stakeholdermanagement, omgevingssensitief en politiek vaardig;
  • ervaring met veranderingsmanagement en organisatieontwikkeling;
  • oog voor inhoud en proces en uitstekende communicatieve vaardigheden;
  • flexibel, ondernemend, innovatief en verbindend;
  • toegankelijk en inspirerend boegbeeld voor de organisatie;
  • kennis van en ervaring/affiniteit met de regio is een pre.

Benoeming en vergoeding

Het salaris is bij een 36-urige werkweek maximaal € 7.675 bruto per maand (schaal 15) en een Individueel Keuzebudget van 17,05% (salaristabel oktober 2020). Het Noord-Hollands Archief kent uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden en een eigentijds personeelsbeleid. De cao voor ambtenaren van samenwerkende gemeentelijke organisaties (SGO) is van toepassing.

Meer informatie

PublicSpirit kan u meer informatie verschaffen over de functie. Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met Carine Leemereise of Miriam Oosterwijk. Heeft u vragen over de sollicitatieprocedure, dan kunt u terecht bij projectassistente Inge Kuipers, allen zijn bereikbaar via telefoonnummer 033-445 91 24. 
U kunt uw vraag tevens per e-mail aan ons voorleggen: info@publicspirit.nl.

Solliciteren

U wordt verzocht te reageren vóór maandag 24 januari 2022.
Direct solliciteren kan hier. Vanuit de vacature op de website kunt u via ‘direct solliciteren’ een motivatiebrief en een cv indienen (met vermelding van referentienummer 7615).
Indien de sollicitatie door ons goed is ontvangen, krijgt u een automatisch gegenereerde ontvangstbevestiging per e-mail. Mocht u geen bevestiging hebben ontvangen, dan verzoeken wij u contact met ons op te nemen.

Een assessment kan deel uitmaken van de procedure.