Nieuws in de klas begint het schooljaar met een nieuw initiatief: de jaarlijkse ‘Nieuws in de klas Award’. In deze competitie worden leerlingen uitgedaagd om ‘de meest overtuigende, best onderbouwde of scherpste opinie over een actueel maatschappelijk onderwerp te schrijven’.
Of het nu gaat over boerenprotesten, de oorlog in Oekraïne, gender-issues, pesten op school of bitcoins, alle meningen zijn welkom. De meest inspirerende brieven worden daadwerkelijk gepubliceerd in een (landelijke) nieuwstitel en een prominente jury kiest jaarlijks een winnaar. Daarmee daagt ‘Nieuws in de klas Award’ jongeren rondom Prinsjesdag uit om een eigen visie op maatschappelijke ontwikkelingen te formuleren.
Een vakjury, bestaande uit Özcan Akyol, Floor Bremer, Wouter de Winther en Hella Hueck, beoordeelt de inzendingen. Juryvoorzitter Akyol roept namens de jury leerlingen en leerkrachten op om mee te doen met de competitie: ‘Het is een groot misverstand dat schrijven niet leuk is. Het is belangrijk dat kinderen leren schrijven om zich zo goed uit te drukken. Ik reken op de leerkrachten van Nederland.’
Gevolgen voor democratie
De wedstrijd wordt ondersteund door een (interactief) lesprogramma, waarbij leerlingen leren hoe ze effectief hun argumenten kunnen uitdrukken in een geschreven opinie. Schrijftips van de juryleden helpen daarbij. Ook leren ze welk belang ingezonden brieven hebben in het democratisch besluitvormingsproces en hoe hun mening kan doorwerken tot in het hart van de democratie. Bij deze competitie is het nadrukkelijk de bedoeling dat de stem van jongeren wordt gehoord, stelt Nieuws in de klas. Een groot aantal kranten heeft zich bereid verklaard de beste brieven te publiceren.
Op de speciale wedstrijdpagina is alle informatie te vinden over deelname aan de competitie, de jury, de prijzen, het lesmateriaal en de deelnemende nieuwstitels. Brieven kunnen tot 11 september via de website worden ingezonden.
Nieuws in de klas is het educatieplatform van NDP Nieuwsmedia, de brancheorganisatie voor nieuwsbedrijven. Het stimuleert jongeren via het onderwijs om het nieuws online, in beeld, geluid en op papier te volgen en te interpreteren.