Koninklijke Bibliotheek zoekt sectorhoofd Verwerking en Behoud

Waar ruim 120 kilometer leesmateriaal, taalcursussen voor laaggeletterden en 165 miljoen gedigitaliseerde krantenartikelen samenkomen. Dat is de KB in Den Haag. En het is de plek waar jij als sectorhoofd Verwerking en Behoud met de portefeuille duurzame toegang bijdraagt aan het realiseren van onze maatschappelijke doelstellingen.

Maak jij het mogelijk?

Als sectorhoofd breng jij onze professionals in positie om in samenwerking en verbinding met partners uit het erfgoedveld onze fysieke en digitale collecties blijvend houdbaar en bruikbaar te maken. Jij bent de gangmaker van initiatieven en – zo nodig – de regisseur van het samenspel dat nodig is om tot haalbare resultaten te komen. Als lid van ons directieteam draag je bij aan het creëren van een wendbare organisatie. Je stimuleert het werken volgens onze besturingsfilosofie, waarin we verantwoordelijkheden gespreid én gedeeld oppakken in plaats van de hiërarchische weg te volgen.

En er is meer. Jij bent het sectorhoofd dat:

  • helpt vraagstukken te begrijpen en samenwerking rondom deze vraagstukken aanjaagt om tot een haalbare aanpak te komen.
  • de ruimte creëert en omstandigheden stimuleert voor teams om gezamenlijk tot resultaten te komen.  
  • een aantal afdelingshoofden coacht om tot een optimale inzet van mensen en middelen te komen.
  • als lid van ons directieteam in gezamenlijkheid richting geeft aan onze strategische agenda.

Daar komt bij dat je samen met je collega-sectorhoofden de beweging van je eigen functie vormgeeft van sectormanager naar directieteamlid met een drievoudige rol: verantwoordelijke voor een strategische portefeuille, coach van een aantal afdelingshoofden en vertrouwd gezicht in een van onze belangrijkste werkvelden. Als directieteamlid ben je in de eerste plaats de portefeuillehouder die voor onze belangrijkste doelen ‘buiten naar binnen brengt’. 

Enkele van de vele voorbeelden van onze nu al lopende werkzaamheden binnen jouw portefeuille: herhuisvesting van onze fysieke magazijnen naar een nog te ontwikkelen volledig geautomatiseerd magazijn, het creëren van een nieuw digitaal magazijn voor de opslag van onze gedigitaliseerde en digital born-collecties, of het vernieuwen van de registratiefunctie van onze collecties in een vernetwerkt informatielandschap.

Ben jij de ervaren leider die wij zoeken?

We zijn benieuwd naar wie jij bent en wat jou bijzonder maakt. Is dat jouw inspirerende visie en maatschappelijke betrokkenheid gecombineerd met jouw leiderschapskwaliteiten? Geweldig. Zeker als je dit voor deze vacature sectorhoofd Verwerking en Behoud aanvult met:

  • ruime meerjarige bestuurlijke en/of managementervaring. Je was voorheen bijvoorbeeld directeur, netwerkmanager of programmamanager.
  • ervaring met netwerkmanagement en strategische positionering van een organisatie. Bij voorkeur een bekend en vertrouwd gezicht binnen het erfgoednetwerk.
  • affiniteit en ervaring met het (mede) richting geven aan organisatieontwikkeling, in de context van digitale transformatie.
  • ervaring met agile organiseren en werken.
  • een ambitieuze verbinder, met een open werkhouding, in staat om kritisch naar je eigen handelen te kijken.

Waar kun jij op rekenen?

Als je kiest voor de KB, dan kies je ook voor uitstekende arbeidsvoorwaarden. Om precies te zijn valt jouw keuze op onder andere:

  • een brutomaandsalaris tussen € 6.500 en €7.839.
  • starten met een dienstverband voor 1 jaar met uitzicht op een vast dienstverband.
  • een dertiende maand (8,33%).
  • een goede werk- en privébalans. Zo heb je 42 vrije dagen en praten we graag met je over thuiswerken en flexibele werktijden.
  • 100% vergoeding voor jouw dagelijkse reiskosten.
  • pensioenopbouw via pensioenfonds ABP.
  • een ruim ontwikkelbudget.

Deze arbeidsvoorwaarden (en meer) gelden voor een fulltime dienstverband van 40 uur per week. Voor de vacature sectorhoofd Verwerking en Behoud is een dienstverband voor 32 tot 40 uur per week aan de orde.

Hoe is het om bij de KB te werken?

De KB is de nationale bibliotheek van Nederland. Wat meer mensen mogen weten, is dat de KB innoveert. Want dat doen we absoluut! Samen met 500 collega’s zetten we ons in om Nederland elke dag slimmer, vaardiger en creatiever te maken. Dit lukt ons door bijvoorbeeld alle (digitale) publicaties van én over ons land te verzamelen, te bewaren en te delen. En door met elkaar te streven naar een digitale, talige samenleving waar iedereen volwaardig mee kan doen. Zo zijn we er ook voor de allerjongsten met voorleeskoffertjes en voor senioren met tabletcursussen en voor laaggeletterden met taalhulp. Maatschappelijke uitdagingen zoals deze gaan we aan met andere netwerkpartners.

We omarmen de verschillen van al onze collega’s. Sterker nog: we zien dat verschillen elkaar versterken. Dat ervaren we ook zo in ons directieteam. Dit team geeft richting aan het gezamenlijk realiseren van de maatschappelijke doelen van de KB. Hoe jouw  toekomstige collega’s zelf de sfeer omschrijven? Als ambitieus en betrokken.

Hoe solliciteer jij naar deze vacature?

Wil jij bijdragen aan onze innovatie? Mooi! We kunnen niet wachten om jouw cv en motivatie te ontvangen. Wil je daarnaast in je motivatiebrief ook een beeld geven van je ervaring in het strategisch positioneren van een organisatie binnen een netwerk? Of van het gezamenlijk realiseren van resultaten binnen een netwerk van organisaties? Zo kunnen we zien in hoeverre jouw ervaring aansluit bij wat de functie vraagt.

Vragen over de functie? Stel deze aan Jan Willem van Wessel, adjunct-directeur via janwillem.vanwessel@kb.nl.
Vragen over de sollicitatieprocedure? Eric van Driel, strategisch adviseur HR, geeft antwoord via eric.vandriel@kb.nl of 06  51 36 72 40.

  • solliciteren kan tot en met zondag 9 januari 2022. Rechtstreeks solliciteren kan hier.
  • zien we voldoende raakvlakken, dan gaan we graag met je in gesprek. Als een gesprek op locatie niet mogelijk is, ontmoeten we elkaar digitaal. Bij onvoldoende raakvlakken laten we je dit weten met een e-mail.
  • de eerste gespreksronde valt in week 2 en 3. De tweede gespreksronde vindt plaats in week 4.
  • de selectieprocedure duurt naar verwachting 4 weken.
  • tijdens de selectieprocedure bewaren we je gegevens. Uiterlijk 4 weken na het beëindigen van de sollicitatieprocedure verwijderen we deze op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
  • een selectieonderzoek kan deel uitmaken van de selectieprocedure.