De Amsterdamse startup WizeNoze heeft 1,75 miljoen euro aan financiering ontvangen van het Ministerie van Economische Zaken (Innovatie Krediet) en twee particuliere investeerders. Met als doel om het internet geschikter te maken voor kinderen (tot 15 jaar).
De zoekmachine van WizeNoze, in 2013 opgericht door Diane Janknegt en Theo Huibers, helpt kinderen hun zoekvragen te formuleren en geeft ze leeftijdsspecifieke resultaten. Zo krijgt een kind van zes jaar meer plaatjes en minder tekst dan een kind van twaalf.
WizeNoze verspreidt haar technologie op scholen en thuis via hardware bedrijven, via educatieve uitgevers en via andere leveranciers. Een van de organisaties die de junior zoekmachine omarmt is de Steve JobsSchool. Ook Kurio, producent van tablets voor kinderen, integreert de zoekmachine binnenkort in haar productaanbod.
Tijdens het bouwen van de zoekmachine liep het WizeNoze team tegen een ander probleem aan. Er is op het internet te weinig leeftijdsspecifieke content voor kinderen. Om dit op te lossen maakt WizeNoze de Content Editor. Hiermee kunnen redacteuren en auteurs semi-automatisch een tekst voor volwassenen omzetten naar een leeftijdsspecifieke tekst voor kinderen. Dat gebeurt door automatische verbetersuggesties voor een eenvoudigere grammaticale structuur door adviezen voor een simpele woordkeus.