Door: Edwin Mijnsbergen
Onder een zorgeloze terraszon worden soms interessante onderwerpen besproken. Zo sprak ik onlangs met twee heren, beide werkzaam in de horeca, over de impact van relatief jonge diensten als Airbnb en Uber. Met de eerste dienst kun je laagdrempelig ruimtes van particuliere verhuurders boeken, met de tweede een chauffeur voor een autorit vanaf een bepaalde locatie. De diensten hebben gemeen dat er geen echte intermediairs aan te pas komen, afgezien van de websites die vraag en aanbod bij elkaar brengen en daar een kleine vergoeding voor vragen.
Het gesprek ging niet over het succes van deze bedrijven of over de juridische aspecten van het verhaal (bestaande hotels en taxibedrijven schreeuwen moord en brand; zij ervaren Airbnb en Uber als oneerlijke concurrentie), maar vooral over het ontwrichtende (disruptieve) karakter van de dienstverlening. Internet voorziet steeds professioneler in handel tussen mensen onderling, zonder tussenlagen. Persoonlijk ervaar ik dat met een platform dat ik bij wijze van experiment vorig jaar oprichtte: Ik geef weg – Walcheren. Daar is inmiddels meer dan tien procent van Walcheren lid van. Er worden massaal en onvoorwaardelijk spullen weggegeven. Er komen geen rommelmarkten of advertenties in de supermarkt meer aan te pas.
Marco Derksen, oprichter van de website Marketingfacts, vertelde mij op Twitter dat voor deze ontwikkelingen inmiddels een overkoepelende term bestaat: de platformeconomie. Op zijn weblog koneksa-mondo.nl schreef hij in november 2013 onder meer: ‘Platformeconomie is voor mij de samenvattende term voor alle ontwikkelingen op het gebied van de nieuwe deeleconomie. Het is een ontwikkeling die past in een bredere beweging waarvoor verschillende termen worden gehanteerd zoals sharing economy, collaborative consumption, circular economy, en peer economy. En alhoewel ze op details verschillen, gaan ze allemaal uit van de nieuwe netwerksamenleving waar technologie en sociale media een belangrijke rol spelen in de manier waarop wordt gecommuniceerd en samengewerkt. Welke term we ook gebruiken, het gaat om een beweging dat het gedrag van het individu drastisch zal veranderen en de economie op zijn kop zal zetten.’
Het platform in dezen staat dus voor een netwerk, een marktplaats. Ik ga de term erin houden. Voor ontwikkelingen van dit kaliber kun je maar beter een naam hebben, tenslotte.
Edwin Mijnsbergen is nieuwsredacteur a.i. van InformatieProfessional.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 5 / 2014. Het gehele nummer kun je hier lezen