Je kunt heel moeilijk doen over informatie, schrijft Eric Sieverts in zijn column. En Raymond Snijders laat in zijn juridische rubriek zien dat het beheer van auteursrechten nog steeds een complexe aangelegenheid is. Informatieprofessionals proberen het over het algemeen toch zo eenvoudig mogelijk te maken voor de klant. Met handige tools, zoals Alice Doek en Leen Liefsoens die bespreken in hun rubriek ‘Lifehacking’.
Of neem de krantendatabase van de KB. Een mer à boire voor historici, schrijft Frank Huysmans. Op redelijk eenvoudige wijze kunnen veranderingen in de cultuur zichtbaar gemaakt worden aan de hand van het voorkomen van termen en begrippen in alledaagse krantenberichten. Huysmans deed de proef op de som voor de openbare bibliotheken en komt tot interessante vraagstellingen.
In de Leidse UB heeft een simpel idee de medewerkers geholpen hun klantgerichtheid te verbeteren. Kijk eens naar de supermarkt. Anneke Dirckx laat zien dat je met de alledaagse ervaring van het winkelen in een bibliotheek ook een heel eind kunt komen.
Japanners, ten slotte, zijn in weerwil van de complexe moderne wereld teruggekeerd tot het meest eenvoudige model van de bibliotheek: een boekenplank. Binnen handbereik in winkels, cafés en bedrijven. Microbibliotheken bevorderen het onderlinge contact tussen mensen.