In samenwerking met een Londense uitgever heeft Google een nieuw concept voor boeken opgezet. Ze houden het midden tussen een ebook en een ‘game’.
Google Creative Lab in Australië is een samenwerkingsverband aangegaan met de in Londen gevestigde uitgeverij Visual Editions. Samen maken ze onder de noemer Editions at Play een reeks boeken die kunnen worden ‘gelezen’/ervaren op de Android smartphone, maar nooit in druk zouden kunnen verschijnen.
“We wilden nadenken over datgene wat we online kunnen doen maar wat niet mogelijk is in druk,” vertelt Anna Gerber, co-creatief directeur van Editions at Play, aan Tech Times. “Hoe kunnen we boeken maken die nog steeds het gevoel oproepen van een boek – dus: dat je wilt lezen – maar dat je ook zou kunnen ervaren als iets visueels.” De pagina’s van deze ‘ebooks’ kunnen veranderen of verdwijnen en zorgen zo voor een nieuwe leeservaring.
Na twee jaar aan Editions at Play te hebben gewerkt zijn nu de eerste twee titels verkrijgbaar: Entrances & Exits van Reif Larsen en The Truth About Cats & Dogs van Sam Riviere en Joe Dunthorne. In het laatstgenoemde boek vertellen de twee auteurs hetzelfde verhaal, maar ieder vanuit een ander perspectief. Lezers kunnen steeds schakelen tussen de twee auteurs. De geschatte leestijd van het boek is ongeveer 30 minuten, maar door het schakelen tussen auteurs kan de leestijd worden verlengd, aldusTech Times.
In april zullen nog een paar titels verschijnen.