Het marktaandeel van Google in de Nederlandse zoekmarkt is nog steeds hoog: in november 2022 was dit ruim 92%. Bing heeft in Nederland een marktaandeel van circa 5%; Yahoo! en DuckDuckGo beide van 1%. Onder desktopgebruikers levert Google echter wel marktaandeel in. Dit blijkt uit cijfers van Statcounter.
Google is al zeker twee decennia koploper in de Nederlandse zoekmachinemarkt. Het marktaandeel van het techbedrijf ligt sinds 2009 steeds boven de 93% – met een piek in oktober vorig jaar van 97%. Sindsdien is er sprake van een dalende trend voor de nog altijd dominante speler. Vorige maand bereikte Google volgens Statcounter, dat de zoekmachinemarkt wereldwijd in de gaten houdt, zelfs het laagste marktaandeel in de afgelopen tien jaar. De situatie in Nederland sluit aan bij de situatie op de Europese zoekmachinemarkt, waar Google nu een marktaandeel heeft van 92%.
Bing groeit onder desktopgebruikers
Het marktaandeel onder desktopgebruikers bereikte vorige maand voor Google een laagtepunt van 85%; het techbedrijf verloor de afgelopen vier jaar meer dan 9% van zijn marktaandeel onder desktopgebruikers. Dit hangt samen met een afnemend gebruik van desktops en laptops door de opkomst van met name mobiele toestellen. De uitdager onder desktopgebruikers is Microsoft Bing, dat nu ruim 10% van de Nederlandse markt in handen heeft. Yahoo! volgt met een marktaandeel van 2%. Op mobiele apparaten en tablets is Google nog altijd dominant, met een marktaandeel van ruim 97%.