Het Italiaanse bedrijf GlassUp presenteerde gisteren het eerste prototype van een mogelijke concurrent voor Google Glass.
Google Glass wordt volgens Eric Schmidt nog in de eerste helft van 2014 op de markt gebracht. De techniek van die bril staat nog in de kinderschoenen, en het product is ook zeker niet onomstreden (zoals onlangs bleek uit een verslag op Wired, met de titel I, Glasshole: My Year With Google Glass), maar desondanks is de technologie zo veelbelovend dat ook de concurrentie – klein en groot – zich op de ontwikkeling van ‘wearables’ heeft gestort. Zo zou Microsoft aan een bril werken en zijn er ook een aantal kleinere bedrijven die werken aan alternatieven.
Een van die bedrijfjes is het Italiaanse GlassUp. Directeur Franceso Giartosio presenteerde gisteren het eerste prototype van een bril die minder kan dan Google Glass, maar die vermoedelijk ook een stuk goedkoper zal zijn. GlassUp streeft ernaar om de bril komende zomer te lanceren, voor een prijs van 399 dollar. Hoeveel de consumentenversie van Google Glass gaat kosten is nog niet bekend gemaakt, maar het testmodel kostte 1500 dollar.
Het belangrijkste verschil tussen GlassUp en Google Glass is dat eerstgenoemde debeelden niet op een afzonderlijk prisma projecteert, op de glazen van de bril zelf. GlassUp beperkt zich daarbij tot tekst en is daarom alleen in staat om bijvoorbeeld tweets en e-mails te tonen. Volgens Giartosio zijn sporters en fysiek actieve mensen de belangrijkste doelgroep van zijn product. De specificaties van GlassUp zijn te vinden op de website van het bedrijf.