Gemeente Sittard-Geleen zoekt gemeentearchivaris

Voor de gemeente Sittard-Geleen is ADJ op zoek naar een bevlogen gemeentearchivaris. Wil jij het archiefbeheer van deze gemeente met haar rijke historie op een volgend niveau brengen? Beweeg je je graag in uiteenlopende netwerken? Stuur je graag modernisering en digitalisering aan? Lees dan verder.

Functieomschrijving

Als gemeentearchivaris van de gemeente Sittard-Geleen zet je stappen in de digitale toegankelijkheid van informatie en ben je een boegbeeld op het gebied van cultuurhistorisch erfgoed. Tevens beheer je de archiefbewaarplaats en houd je samen met de archiefinspecteur toezicht.

Als manager richt je je overstijgend op beleids- en strategische vraagstukken en processen. Daarnaast stuur je het vakvolwassen team Regioarchief van negen medewerkers aan met aandacht voor organisatie, financiën en personeel.

Als deskundige zorg je er, samen met je team, voor dat de wettelijke taken goed worden uitgevoerd. Je draagt zorg voor de verdere digitalisering van archieven: het formuleren van kaders voor de (digitale) informatiehuishouding van de gemeente en voor de beschikbaarstelling van informatie om de (digitale) dienstverlening verder te verbeteren. Je neemt hierbij uiteenlopende rollen aan zoals adviseur van het bestuur en projectleider.

Als boegbeeld op het gebied van het cultuurhistorisch erfgoed zoek je de samenwerking met vele partijen; lokaal, regionaal, landelijk en internationaal. Ook onderhoud je warme contacten met lokale bestuurders en betrokkenen. Dit doe je vanuit je interesse voor (regionale) geschiedenis, erfgoed en educatie.

Jouw profiel

Als gemeentearchivaris van Sittard-Geleen beschik je over de volgende kennis en ervaring:

  • Een diploma archivistiek of de bereidheid dit te behalen.
  • Ervaring met informatiemanagement/informatiebeheer, duurzame toegankelijkheid en digitalisering.
  • Een heldere visie op ontwikkeling van (digitale) archivering en dienstverlening.

Minstens zo belangrijk als ervaring en opleiding zijn je persoonlijke kwaliteiten:

  • Het vermogen om op strategisch en beleidsmatig niveau te opereren en te prioriteren.
  • Het vermogen om een visie te vertalen naar de praktijk.
  • Leidinggevend talent: je kunt motiveren, coachen en sturen op resultaat.
  • Bestuurlijk en politiek sensitief.
  • Netwerker, bruggenbouwer.
  • Goede communicatieve vaardigheden.
  • Flexibiliteit gezien de uiteenlopende rollen die je vervult.

Organisatie

Elke dag werken ruim duizend collega’s vanuit 24 teams en zes locaties aan een nog mooier Sittard-Geleen. Een nog mooier Sittard-Geleen om te wonen, te ondernemen en te bezoeken. De gemeentelijke organisatie kent een informele sfeer waarin gewerkt wordt volgens de principes van de drie V’s uit het Rijnlandse denken: vanuit Vakmanschap in Verbinding met inwoners, stakeholders en collega’s, en met veel Vertrouwen vanuit bestuur en management. Verantwoordelijkheden liggen laag in de organisatie. Ondanks de grootte van de organisatie kent Sittard-Geleen een platte organisatiestructuur: een directieteam en 24 teams met integraal verantwoordelijke teammanagers. Het Regioarchief Sittard-Geleen valt onder de gemeentesecretaris.

Afdeling

De afdeling Regioarchief Sittard-Geleen bestaat uit negen medewerkers in rollen als archivist, archiefinspecteur, studiezaalmedewerker et cetera. Het team is betrokken en gedreven en kent een mooie diversiteit aan leeftijden en ervaringen.

Arbeidsvoorwaarden

De functie is ingeschaald in 12 (maximaal € 6.777 bruto per maand + een IKB van 17,05%). Voor ervaren kandidaten is een hogere beloning bespreekbaar. Het betreft hier een functie voor 32-36 uur per week.

Procedure

Bij de werving en selectie laat de gemeente Sittard-Geleen zich bijstaan door het bureau ADJ. Een referentiecheck en diplomacheck maken deel uit van deze procedure evenals een (online) assessment.

Solliciteren kan via het sollicitatieformulier op de website van ADJ. Jouw reactie, voorzien van motivatiebrief en cv, zien wij graag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 21 februari tegemoet.
Voor deze functie is de voorlopige planning:

  • Selectiegesprekken bij ADJ: 5 februari-1 maart
  • Voordracht van kandidaten bij de opdrachtgever: 8 maart
  • Eerste gespreksronde bij gemeente Sittard-Geleen: 11 of 14 maart
  • Bespreken online assessment: 19 of 20 maart
  • Tweede gespreksronde bij gemeente Sittard-Geleen: week 12-13
  • Referenties, screening diploma en paspoort: week 13
  • Arbeidsvoorwaarden: week 13
  • Start kandidaat: 1 mei of 1 juni

Contactpersoon

Marieke van Kilsdonk, bereikbaar via e-mail: marieke@adj.nl en telefoonnummer: 06-28 83 06 83.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.