Gemeente Altena zoekt strategisch informatieadviseur

32-36 uur | Almkerk

Zorg jij dat we onze data effectief inzetten binnen het sociaal domein? Heb jij ervaring met het opstellen van informatieplannen? Werk jij graag klantgericht? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Jouw werk

Binnen de gemeente is het gebruik van data steeds meer de orde van de dag. We bezitten meer en meer data, maar weten niet altijd op welke wijze deze effectief kunnen worden ingezet om het bedrijfsproces te verbeteren. In de functie van strategisch informatieadviseur ben je samen met het team van beleidsadviseurs verantwoordelijk voor de strategische en tactische doorontwikkeling van de informatiehuishouding binnen het sociaal domein (jeugd, gezondheid, sport, onderwijs, Wmo, participatie). Samen met hen ga jij op zoek naar de informatiebehoefte: welke informatie zouden zij graag uit de data verkrijgen? Welke informatie hebben zij nodig om de inwoner, leerling en cliënt nog beter van dienst te kunnen zijn? Nadat jullie dit helder hebben geformuleerd, ga jij aan de slag. Je onderzoekt de samenhang tussen de organisatiedoelstellingen, de uitvoering van taken en de daarvoor benodigde informatievoorziening.

Samen met de adviseurs adviseer je het management en het bestuur in het vertalen van de informatievoorzieningvraagstukken naar concrete projectvoorstellen, businesscases en projectplannen. In de grote hoeveelheid ongestructureerde of gestructureerde data (big data) die de gemeente bezit, ga jij op zoek naar de specifieke benodigde informatie. Doordat jij precies weet in welke context je de data moet zien, kun jij de juiste verbindingen leggen en experimenten uitvoeren. Dit doe jij door jouw ervaring met data-analyse, traditionele dataverwerking en statistiek.

Op creatieve en inventieve wijze weet jij nieuwe inzichten uit de data te verkrijgen. Deze inzichten kun jij op een heldere wijze met de opdrachtgever delen en deze vertalen naar de dagelijkse praktijk. Jij bent de specialist op het gebied van informatievoorziening en adviseert over ontwikkelingen en de impact daarvan. Daarbij houd je uiteraard de beveiliging van informatie in het oog, evenals de risico’s die het gebruik van applicaties en systemen met zich meebrengen.

In deze functie heb je de rol van adviseur, informatiemanager, accountbeheerder en regisseur:

  • Je ontwerpt en onderhoudt met collega’s een samenhangende, toekomstbestendige informatiehuishouding en -architectuur op basis van landelijke en internationale standaarden. Je houdt hierbij ook rekening met de gevolgen voor het beheer van (nieuwe) toepassingen of processen.
  • Je adviseert over beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering van de informatievoorziening en stelt deze in voorkomende gevallen zelf op.
  • Je bent primair aanspreekpunt voor jouw domein.
  • Je voert de regie op gemeentebrede onderzoeksprojecten en vraagstukken op het gebied van gemeentelijke informatievoorziening, onder andere impactanalyses en advies op informatievraagstukken.

Over jou

Competenties als verantwoordelijkheid, verbinder en teamspeler, analytisch vermogen, oordeelsvorming, bestuurlijke sensitiviteit, klant- en kwaliteitsgerichtheid en sterke communicatieve vaardigheden (zowel mondeling als schriftelijk) zijn jou op het lijf geschreven.

  • Jij hebt een afgeronde hbo-/wo-opleiding in de richting van IT, bedrijfskundige informatica, data science of vergelijkbaar.
  • De afgelopen jaren ben jij werkzaam geweest als data scientist bij onder andere gemeenten, waterschappen, ministeries of overheden.
  • Je bent goed op de hoogte van relevante ontwikkelingen op het gebied van de informatievoorziening binnen de gemeentelijke overheid.
  • Je hebt aantoonbare ervaring met het bijdragen aan of opstellen van informatieplannen, informatiearchitecturen en de implementatie daarvan.
  • Je hebt aantoonbare ervaring met het bijdragen aan procesoptimalisatie.

Over ons

Altena is een veelzijdige en jonge gemeente op de grens van Noord-Brabant, Zuid-Holland en Gelderland. Met maar liefst 226 vierkante kilometer aan groen, water en innovatieve landbouw, met ondernemerschap en de op een na grootste binnenvaarthaven van Nederland. We zijn ambitieus en ontwikkelen ons continu, daarom investeren we in nóg meer kwaliteit en versterking van onze organisatie. Er staat veel op onze agenda: een paar duizend woningen bouwen, de A27 verbreden, de binnenhaven uitbreiden en meer aandacht voor duurzaamheid en natuur. Ook jouw ontwikkeling heeft prioriteit, dus daar krijg je alle ruimte voor. Met zo’n 400 bevlogen collega’s zetten we ons in voor ondernemers en inwoners.

Team Samenleving

Het samenhangende beleid op het gebied van de drie decentralisaties en het welzijnsbeleid is gebundeld binnen team Samenleving. In dit team werken gebiedsregisseurs die het kerngericht werken verder op de kaart gaan zetten. Daarnaast maken beleidsmedewerkers die actief zijn op het gebied van sport, onderwijs en welzijn en buurtsportcoaches deel uit van het team. Ook subsidieverstrekking op deze vakgebieden valt binnen dit team.

In team Samenleving werken ongeveer 25 medewerkers. Het team werkt binnen het sociaal domein nauw samen met de teams Participatiewet, Wmo, Jeugd en 3D-ondersteuning. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering sociaal domein. Daarnaast is het uiteraard gewenst dat de sociale ontwikkelingen worden verbonden met ruimtelijke ontwikkelingen en bedrijfsvoeringsaspecten, en dat vraagstukken integraal worden benaderd. In het sociaal domein speelt een omvangrijk programma: ‘Doorontwikkeling sociaal domein’. We verwachten van jou dat je hier intensief bij betrokken bent en een actieve rol in vervult.

Wat bieden wij jou?

We belonen je graag voor je inzet. Want jij maakt bij ons het verschil! Wij investeren in de vitaliteit van onze medewerkers met volop ruimte voor eigen initiatief, het ontwikkelen van talenten en een optimale werk-privébalans. Ook kun je rekenen op sociale collega’s en flexibele werktijden. Verder ontvang je natuurlijk:

  • Een indicatief salaris van minimaal € 3.701 en maximaal € 5.372 (schaal 11) bruto per maand bij een fulltime dienstverband (36 uur). We schalen je in op basis van opleiding en ervaring. De vacature is voor 32 tot 36 uur in de week.
  • Reiskostenvergoeding woon-werkverkeer.
  • Een zakelijke iPhone en een laptop.
  • 161,6 vakantie-uren bij een 36-urige werkweek. Op basis van je leeftijd krijg je extra vakantie-uren vanaf 30 jaar.
  • Een individueel keuzebudget van 17,05%. Je kunt hiermee bijvoorbeeld extra vakantie-uren opnemen. Aan jou de keuze wat je met dit budget doet!
  • Nog een aantal mooie zaken, zoals een ABP-keuzepensioen, uitstekende verlofregelingen en allerlei opleidingsmogelijkheden via onze Altena Academie.
  • Een aanstelling voor de duur van een jaar, met uitzicht op een contract voor onbepaalde tijd bij gelijkblijvende omstandigheden.

Klinkt goed toch?

Kom jij bij ons het verschil maken? Solliciteer dan direct! Stuur je cv en motivatie uiterlijk woensdag 9 november 2022 in via de sollicitatiebutton.

Voor vragen over de inhoud van de functie of het sollicitatieproces kun je contact opnemen met Han-Willem Groeneveld, h.groeneveld@gemeentealtena.nl, 0183-516 604, of met Jeroen Botman, recruiter, via 06-48 42 58 73.

Acquisitie door recruitmentbureaus en zzp’ers: we waarderen je enthousiasme en vinden het fijn dat je met ons wilt meezoeken naar de juiste kandidaat voor deze vacature. We vullen deze functie echter zelf in. In andere gevallen zal de vacature op Flexwestbrabant.nl (DAS) worden gepubliceerd.