Facebook gaat Toerisme Vlaanderen uitnodigen om te praten over hun beleid t.a.v. gedeelde afbeeldingen van schilderijen van oude meesters waarop naakt is te zien. Veel Vlaamse culturele instellingen vinden dat Facebook veel te streng is in dat beleid. Recent werden onder meer foto’s van werken van Rubens verwijderd van het sociale netwerk. Toerisme Vlaanderen vindt dat het Facebookbeleid moest veranderen en startte een ludieke actie. Met succes, want Facebook is bereid om het gesprek hierover aan te gaan.
Om aandacht te vragen voor de overdreven censuur plaatste de website Visit Flanders afgelopen weekend het filmpje ‘Social media doesn’t want you to see Rubens’ paintings‘ op YouTube. Dat filmpje is inmiddels meer dan 50.000 keer bekeken. De Vlaamse musea ondertekenden ook een open brief aan Mark Zuckerberg, de baas van Facebook. Die brief is te lezen op de website van de VRT.
Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen zegt over de actie: “Onze Vlaamse Meesters verleiden elk jaar honderduizenden mensen om Vlaanderen te bezoeken en daar zijn we trots op. Met ons meer- jarenprogramma rond Rubens, Bruegel en van Eyck dat in 2018 van start is gegaan, mikken we einde 2020 op drie miljoen bezoekers. Het verspreiden van ons unieke cultureel erfgoed is vandaag niet mogelijk via de meest populaire sociale media. Onze kunst wordt geklasseerd onder de noemer: onfatsoenlijk en zelfs pornografisch. Dat is bijzonder jammer, want het legt de promotie van onze Vlaamse Meesters aan banden.Sociale media en kunst hebben heel wat gemeen. Kunst verbindt. Sociale media verbinden. En onze Vlaamse Meesters ook. Vandaar dat we in dialoog willen gaan met Facebook om onze kunst ook daar zichtbaar te maken. We vinden dat er daarom bij deze screening een menselijke ‘touch’/interpretatie nodig is om kunst te onderscheiden. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om cultureel erfgoed te onderscheiden van puur naakt.”