Elsevier neemt Plum Analytics over van EBSCO

Elsevier heeft Plum Analytics overgenomen van EBSCO Information Services. Plum Analytics is leverancier van PlumX, een product dat een totaalbeeld van de impact van wetenschappelijk onderzoek geeft voor wetenschappers, uitgevers en financiers. EBSCO had Plum Analytics zelf in 2014 gekocht.

Plum Analytics is een vorm van waardebepaling van wetenschappelijke informatie waarbij naast standaardindicatoren over artikelen ook output in diverse andere vormen gemeten wordt. Het product wordt geïntegreerd in Elseviers producten SciVal en Pure.

Olivier Dumon, Managing Director, Research Products van Elsevier, zegt in een persbericht: “Het is bekend dat altmetrics in het onderzoek een hoe langer hoe grotere rol speelt. Altmetrics-producten zorgen voor een snellere, gevarieerdere en completere manier om te meten hoe het onderzoek er voor staat. In combinatie met onze onderzoeksproducten geeft Plum Analytics aanzienlijk meer onderzoekers een groter begrip van hoe hun onderzoek gebruikt en gecommuniceerd wordt. Deze overname past in het beleid van Elsevier om onderzoekers in de loop van hun hele carrière te ondersteunen.”

Onafhankelijke onderzoekers die gebruikmaken van Mendeley, een gratis sociale website om mee samen te werken, hebben hier ook voordeel van, zo laat Elsevier weten: hun profielen worden aangevuld met de altmetrics van Plum Analytics. Tot op heden was Plum Analytics alleen beschikbaar voor institutionele gebruikers.

Mark Herrick, EBSCO Information Services Senior Vice President van Business Development and Strategy, laat in een persbericht weten dat ”Plum duidelijk [is] gegroeid en volwassen [is] geworden, en door hoe langer hoe meer instituten in de wereld [wordt] gebruikt. Na zorgvuldige afweging zijn we tot de conclusie gekomen dat het voor het bereiken van het volledige potentieel belangrijk is dat Plum zich aansluit bij een bedrijf met een sterke band en een stevige verankering in het onderzoeksdomein. We geloven sterk in de waarde van Plum en garanderen een naadloze overgang voor alle klanten.”