Een democratie staat of valt met de beschikbaarheid van informatie over wat er in de politiek gebeurt. En daarin heb jij als informatiespecialist een belangrijke rol. Bij de Eerste Kamer in Den Haag zorg je dat alle informatie over de nationale wet- en regelgeving snel en juist op de website belandt. Zodat iedereen die dat wil zich kan informeren. Nu én over vijf, tien of honderd jaar. Want jij schrijft letterlijk politieke geschiedenis.
Gek op politiek? Dan kun je bij ons je hart ophalen. Elke dinsdag volg je de vergadering van de Eerste Kamer. En ook ontwikkelingen in de besluitvorming in de Tweede Kamer en bij ministeries en andere overheden houd je nauwlettend in de gaten. De Eerste Kamer werkt met commissies, en jij wordt aan enkele daarvan gekoppeld. Samen met een griffier, een collega-informatiespecialist en een stafmedewerker vorm je de ambtelijke staf van deze commissies. Je woont vergaderingen bij en groeit al snel uit tot specialist op jouw onderwerpen.
Dit alles met als doel om betrouwbare informatie beschikbaar en toegankelijk te maken voor iedereen die geïnteresseerd is. Dit doe je bijvoorbeeld door wetsvoorstellen en kamerstukdossiers samen te vatten, metadata toe te voegen en teksten voor de website te schrijven, redigeren en publiceren. Verder denk je mee over de inhoudelijke ontwikkeling van de website en beantwoord je vragen van zowel burgers als Kamerleden en collega’s bij de Eerste Kamer. Daarvoor zoek je continu naar relevante informatie, ontsluit je bronnen en bouw je aan (digitale) dossiers. Wat je ook doet: overzichten van stemmingen in de Tweede Kamer en motiedossiers opstellen. Op basis van deze informatie kunnen de senatoren in de Eerste Kamer hun werk doen.
Wij kennen twee smaken informatiespecialisten; de informatiespecialist nationaal en de informatiespecialist Europa. Grofweg doen zij hetzelfde werk, maar het perspectief verschilt. De informatiespecialisten nationaal concentreren zich op de informatiestromen vanuit de Tweede Kamer en de ministeries, terwijl de ‘Europese collega’s’ zich focussen op alle procedures vanuit de Europese commissie en het Europees parlement. Aan beide fronten zoeken wij versterking en op basis van jouw achtergrond én voorkeur zoeken we samen naar de meest geschikte variant.
Kortom: een veelzijdige baan in een unieke omgeving, waarin je met je neus bovenop de politieke actualiteit zit. En waarin je jezelf bovendien volop kunt ontwikkelen. Zo begin je al meteen met een inwerkprogramma, waarin je de Eerste Kamer goed leert kennen.
Functie-eisen
- Je hebt hbo-niveau en een relevante achtergrond.
- Je bent zeer geïnteresseerd in het Nederlandse wetgevingsproces en in politieke, beleidsmatige, bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen en vraagstukken.
- Je bent sterk in het herkennen en analyseren van belangrijke informatie op verschillende beleidsterreinen en gaat vlot en nauwkeurig te werk bij het zoeken naar relevante gegevens en achtergronden.
- Je kunt goed overweg met complexe cms’en en geautomatiseerde (zoek)systemen.
- Je gaat zelfstandig en hands-on aan de slag, kunt goed omgaan met druk en deadlines en wilt je blijven ontwikkelen.
- Je schrijft goed, maar kunt ook mondeling prima vragen beantwoorden. En je vindt het geen probleem als bronnen in het Engels zijn.
Arbeidsvoorwaarden
Salarisniveau: schaal 10
Maandsalaris: min € 2.811 – max € 4.519 (bruto)
Dienstverband: arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Contractduur: 1 jaar
Maximaal aantal uren per week: 36
Overige arbeidsvoorwaarden
Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB). Dit bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom, of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.
Bijzonderheden
- Je hebt de mogelijkheid om thuis te werken. Daarover maak je afspraken met je leidinggevende. Op dinsdag werken we wel altijd op kantoor.
- Een assessment en referentiecheck kunnen deel uitmaken van de selectieprocedure.
- Heb je vragen over de functie of de procedure? Neem dan contact op met Luuk van Luijk, directeur Inhoud/Eerste plaatsvervangend griffier, via 06-52 45 02 82.
- Solliciteren? Je kunt reageren tot en met zondag 12 juni 2022 via deze sollicitatiepagina.
Solliciteren?
Het Rijk hecht waarde aan een diverse en inclusieve organisatie. Werken in divers samengestelde teams maakt ons effectiever, innovatiever en het werk leuker. Eenieder wordt daarom uitgenodigd te solliciteren.