De markt voor boeken blijft zich ontwikkelen en EBSCO Information Services is vastbesloten om mee te evolueren met een nieuw bestelplatform dat volgens John Brennan, vice president of product management for books, zal voortbouwen op EBSCO’s bestaande boekendiensten.
Het nieuwe platform zal uitgebreide collectieontwikkelings- en verwervingstools bieden voor e-books, gedrukte boeken en verwante materialen. Het zal ‘content bevatten van grote academische uitgevers, populaire licentiemodellen voor e-books, gestroomlijnde gebruiksvriendelijkheid, verbeteringen ter ondersteuning van klanten wereldwijd en technische diensten met toegevoegde waarde’.
Innovatiepartners
Een diverse groep innovatiepartners van klanten en uitgevers zal meewerken aan het concept en de ontwikkeling van het nieuwe platform. Tot de eerste samenwerkingspartners behoren Austin Community College, The Claremont Colleges, Gettysburg College, Michigan State University, Orbis Cascade Alliance, University of Oslo, University of Chicago, University of Liverpool, University of St. Andrews, De Gruyter, JSTOR, Taylor & Francis, Oxford University Press, Penguin Random House en Wiley.
Aileen Cook, hoofd Acquisitie en E-Resources van de University of St. Andrews, legt uit welke gevolgen het nieuwe platform voor het bestellen van boeken zal hebben voor de bibliotheken: ‘Andrews heeft, net als alle universiteitsbibliotheken, behoefte aan een efficiënt, intuïtief, krachtig en up-to-date platform voor het bestellen van boeken. We zijn blij dat we met EBSCO kunnen samenwerken en deskundige feedback kunnen geven voor de ontwikkeling van een nieuw platform dat goed werkt voor onze medewerkers en, het allerbelangrijkste, onze dienstverlening aan onze gebruikers verbetert.’
Open infrastructuur
Het nieuwe platform voor het bestellen van boeken is geënt op EBSCO’s streven om klanten over de hele wereld keuzevrijheid, een open infrastructuur en interoperabiliteit te bieden. Het belang van keuzevrijheid vormt de basis van EBSCO’s productontwikkelingsstrategie, die zich concentreert op vier kerngebieden: content- en collectieontwikkeling, interoperabiliteit en ondersteuning voor open systemen, discovery en gebruikerservaring, en maatwerk, advisering en workflowondersteuning.