Digitale kennis en vaardigheden testen met nieuwe gratis tool DigiIQ

Online informatie kunnen vinden; kunstmatige intelligentie herkennen en ermee kunnen omgaan – het zijn belangrijke vaardigheden in deze tijden van cybercrime, desinformatie en AI. Met de nieuwe tool DigIQ kunnen alle Nederlanders van tien jaar en ouder testen wat ze online kunnen en wat ze weten over het internet, en hoe ze dit kunnen verbeteren. 

De DigIQ is medeontwikkeld en getest door onderzoekers van het Digcom-team van de Universiteit van Amsterdam. ‘Digitale vaardigheden zijn heel belangrijk’, stelt communicatiewetenschapper Dian de Vries, een van de betrokken onderzoekers. ‘We hebben ze nodig om op een veilige, gezonde en sociale manier gebruik te kunnen maken van de mooie mogelijkheden van het internet. Dit gaat alleen niet iedereen even makkelijk af.’ Met de DigIQ-tool kunnen alle Nederlanders van tien jaar en ouder hun digitale kennis en vaardigheden testen. ‘We hebben de vragen onder duizenden uiteenlopende mensen getoetst’, zegt De Vries. De tool geeft vervolgens persoonlijk advies hoe je deze vaardigheden en kennis verbetert en waar je relevante cursussen, video’s en artikelen kunt vinden. ‘Het maakt niet uit of je al veel of weinig kunt online. Deze test is voor iedereen die meer wil leren. We verzamelen er zelf geen gegevens mee. Het is echt bedoeld om zelfinzicht mee te krijgen.’

Digitale competenties versterken

De DigIQ kan ook worden gebruikt door organisaties en scholen die de digitale competenties van medewerkers en/of studenten willen versterken. Het is mogelijk om de websitecode te personaliseren, zodat bijvoorbeeld de eigen huisstijl en het leeraanbod kunnen worden toegevoegd.

De tool is tot stand gekomen dankzij een subsidie van het ministerie van BZ en ontwikkeld in samenwerking met WolfProductions (websitecode en techniek), BLITZ ONTWERPT (vormgeving), I&O Research en de Bibliotheek Utrecht.

De vragen van de DigIQ omvatten alle digitale kennis en vaardigheden die volgens Europese experts belangrijk zijn, stellen de betrokken partijen:

  • Online informatie kunnen vinden
  • Online informatie kritisch kunnen beoordelen
  • Op een respectvolle manier online met elkaar omgaan
  • Digitale producten kunnen maken of veranderen
  • Digitale gegevens en apparaten kunnen beschermen
  • Gezondheid kunnen beschermen tegen negatieve gevolgen van internetgebruik
  • Op een duurzame manier kunnen omgaan met digitale apparaten
  • Weten hoe je hulp kunt zoeken op het internet
  • Artificiële intelligentie herkennen en ermee kunnen omgaan