Stichting Digisterker heeft vandaag het informatiepunt Digidingen-desk gelanceerd, een website gericht op jongeren die behoefte hebben aan overzichtelijke informatie over hoe zij digitaal zaken moeten regelen met de overheid en andere organisaties.
Jongeren tussen de 14 en 21 jaar krijgen te maken met tal van digitale zaken die ze moeten regelen met overheids- en andere zakelijke organisaties. Bijvoorbeeld het aanvragen van een DigiD, het terugvragen van loonheffing bij een bijbaan, het regelen van studiefinanciering en het aanvragen van zorgtoeslag. Voor veel jongeren levert dit problemen op, omdat ze niet op de hoogte zijn en/of niet de taal- en digitale vaardigheden hebben om dit goed te regelen. Daardoor ontstaan bij jongeren regelmatig al schulden vanaf hun achttiende jaar.
In 2021 heeft het Verwey Jonker Instituut in opdracht van Stichting Digisterker onderzoek gedaan naar jongeren en de digitale overheid. Het richtte zich op de vraag hoe jongeren, naast het onderwijs, kunnen worden voorbereid op en ondersteund worden bij de omgang met diensten van de digitale overheid en andere zakelijke organisaties. Interviews maakten duidelijk dat zowel jongeren als ouders en professionals (decanen, jongerenwerkers, bibliotheekprofessionals) behoefte hebben aan een website waarop de zaken die jongeren moeten regelen op een overzichtelijke manier bij elkaar staan. Daaruit is Digidingen-desk voortgekomen, een website met eenvoudige achtergrondinformatie, stappenplannen, instructiefilmpjes en concrete tips voor hulp. De site is gericht op jongeren, maar bevat ook informatie voor ouders en professionals, zodat zij de jongeren waar nodig kunnen ondersteunen.
Digidingen-desk is mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het informatiepunt sluit aan op de Agenda Digitale Overheid.