Bibliotheken Noord Fryslân introduceert WhatsApp-assistente Bibi

Sinds 3 januari is de klantenservice van Bibliotheken Noord Fryslân ook te bereiken via WhatsApp. Online assistente Bibi beantwoordt alle vragen die binnenkomen via het populaire communicatiekanaal.

In een persbericht stelt Paulien Schreuder van Bibliotheken Noord Fryslân (Dokkum, Franeker, Harlingen e.o): ‘Bij de Bibliotheek hebben we een heleboel kennis in huis. Daarom mag je ons alles vragen. Of je nou iets wilt weten over flamingo’s, gehaktballen of de Tweede Wereldoorlog; stuur Bibi (geïnspireerd op de alwetende Siri van Apple) een appje en je hebt binnen no-time antwoord. Natuurlijk zijn vragen over verlengen, reserveren of openingstijden ook van harte welkom.’

De klantenservice van Bibliotheken Noord Fryslan is dagelijks van 9 tot 23 uur bereikbaar via WhatsApp. Vragen worden binnen één uur beantwoord, zo garandeert de bibliotheek. De WhatsAppjes komen in eerste instantie binnen bij communicatiebureau in2media, en worden vanuit daar zoveel mogelijk beantwoord. Voor vragen waarbij meer informatie nodig is, wordt de klantenservice van de bibliotheek ingeschakeld.

Bibliotheken Noord Fryslân is niet de eerste met deze dienst. Eerder introduceerde onder andere de Bibliotheek Arnhem een vergelijkbare service. Ook zijn er enkele archieven die de communicatiedienst gebruiken als vragentool en hebben de universiteitsbibliotheek van Utrecht en de Mediatheek van NHL Hogeschool in Leeuwarden geëxperimenteerd met de dienst.

(bron: Bibliotheekblad)