Internet maakt onbekende tijdschriften bekender.
De invloed van bekende wetenschappelijke tijdschriften neemt af. Dat blijkt uit een onderzoek dat is gepubliceerd in het Journal of the American Society for Information Science and Technology.
Wetenschappers van de School of Library and Information Sciences van de University of Montreal onderzochten 820 miljoen citaties in 25 miljoen artikelen in de periode 19902009. Uit hun analyse bleek dat de afgelopen decennia steeds minder vaak geciteerd wordt uit artikelen uit bekende, gerenommeerde tijdschriften als Nature, Science, Cell en het Journal of the American Medical Association. In 1990 werd nog bijna de helft van de 5 procent meest geciteerde artikelen gepubliceerd in eerder genoemde vier bladen. Maar in 2009 ging het nog maar om 36 procent. Veel van de meest geciteerde artikelen worden nu gepubliceerd in andere tijdschriften.
Volgens informatiewetenschapper Vincent Larivière, medeauteur van het artikel in het Journal of the American Society for Information Science and Technology, is internet er de oorzaak van dat de invloed van de bekende ‘high impact’ tijdschriften afneemt. Veelgebruikte algemene zoekmachines als Google en Bing geven als zoekresultaat zowel bekende als onbekende wetenschappelijke tijdschriften. Daarnaast geven ze ook onder meer weblogs en tweets van wetenschappers als zoekresultaat en andere sites.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 12 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen