Verzet tegen almacht van webwinkelketen groeit.
Amazon is al lang veel meer dan een webwinkel. Het bedrijf is een uitgeeftak begonnen en geeft zowel ebooks als papieren boeken uit. Die papieren boeken, die Amazon samen met de traditionele uitgever Houghton Mifflin Harcourt publiceert, komen ook in traditionele boekwinkels terecht.
Barnes & Noble weigert de boeken van Amazon te verkopen omdat de internetonderneming te veel exclusiviteit claimt en daardoor te veel invloed op de boekenmarkt uitoefent. Jaime Carey, chief merchandising officer bij Barnes & Noble, zegt in de New York Times dat Amazon exclusieve contracten sluit met uitgevers, auteurs en literair agenten waardoor zijn boekwinkel sommige boeken niet mag verkopen. Daarom wil Barnes & Noble niet meewerken aan de verkoop van de boeken die Amazon uitgeeft. Twee andere boekhandels, Indigo Books and Music en Books-a-Million, hebben zich bij de boycot aangesloten.
Met een boycot van de papieren boeken die Amazon uitgeeft, wordt de macht van het bedrijf niet gebroken. Joe Wikert, uitgever en manager bij O’Reilly Media, zegt op zijn weblog dat uitgeven momenteel vooral een kwestie van financiële reserves is. Zolang Amazon het zich kan veroorloven om verlies te maken op Kindle ereaders en sommige boeken onder de inkoopprijs aan te bieden, zullen klanten blijven toestromen vanwege de lage prijzen.
Amazon heeft zoveel speelruimte en macht gekregen omdat de uitgeef- en boekverkoopmarkt te lang conservatief is geweest, aldus Wikert. Hij raadt uitgevers aan om meer ebooks uit te gaan geven in meer formaten zodat ze voor eigenaren van allerlei merken en modellen ereaders aantrekkelijk worden. Ook moeten uitgevers DRM (digital rights management) afschaffen omdat onbeveiligde boeken gemakkelijker uitgewisseld kunnen worden tussen verschillende apparaten.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 3 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen