De startup OfficeRank schudt de vastgoedmarkt op: met behulp van open data en big data wil zij een objectief beeld geven van de commerciële vastgoedmarkt.
Door: Eric Kokke
Trendwatchers voorspellen het al jaren: nieuwe (internet)technieken gecombineerd met het gebruik van data zorgen ervoor dat traditionele waarden en werkmethoden gaan verdwijnen. De machtige tussenpersonen, de beschermers van eigen informatie, worden daardoor overbodig. De startup OfficeRank is een goed voorbeeld van het opschudden van een traditionele markt, waar een handvol grote spelers de gang van zaken bepaalt. De vastgoedmarkt zal nooit meer hetzelfde zijn.
Objectief
Juist de vastgoedmarkt staat bekend om het ontbreken van transparantie, objectiviteit en onafhankelijkheid. OfficeRank brengt hier verandering in door een objectief beeld te geven van deze branche. Hoe? Dankzij big data-toepassingen. OfficeRank organiseert, structureert en ontsluit informatie over de kantorenmarkt in Nederland via een online platform. Op deze website treffen geïnteresseerden alle beschikbare kantoorruimtes in Nederland aan. Bezoekers vinden hier meer dan alleen een beschikbaar kantoor: OfficeRank voegt er namelijk een zelf ontwikkelde kwaliteitsscore aan toe. Deze score (de OfficeRank) is het resultaat van een beoordeling en weging op 65 verschillende criteria. Op de website is deze score ook nog eens gekoppeld aan data over leegstand, eigendom, gebruik, prijs en waarde van alle panden. OfficeRank maakt voornamelijk gebruik van open data. Het Kadaster is de grootste gegevensleverancier.
Realtime
Alle data komt samen op de website, waar ieder pand, met de uitgebreide detailinformatie, gratis is te vinden op een landkaart. Deze informatie is dus voor iedereen real time toegankelijk. Een groot contrast met de situatie waarin je als potentiële koper of huurder van een pand geheel afhankelijk bent van wat de vastgoedbeheerder in zijn portfolio heeft en wat hij wil aanbieden. Met haar diensten heeft OfficeRank een unieke concurrentiepositie verworven. Alleen zij biedt alle beschikbare zakelijke vastgoedinformatie in een wereld waarin de belangrijkste spelers eigenlijk de informatie dicht bij zich houden en dus gefragmenteerd aanbieden aan geïnteresseerden.
Verdienmodel
Het verdienmodel is gebaseerd op een abonnementsstructuur. De Pro en Pro+ abonnementen bieden, naast meer informatie, extra mogelijkheden om modules aan te passen aan de eigen informatiebehoefte. Inmiddels heeft OfficeRank acht grote gebruikers aan zich weten te binden. De motivatie om een abonnement op de dienst te nemen is angst voor een informatieachterstand. Daarnaast geven deze organisaties aan dat het product iets levert, namelijk betrouwbaar, accuraat en real time inzicht, waarvan men dacht dat het niet beschikbaar was. Op dit moment werkt OfficeRank met deze early adopters samen om de dienst te verbeteren.
Weerstand
OfficeRank zaagt aan de poten van de traditionele, grote spelers op deze markt. Het verrast niet dat er bij enkele ‘concurrenten’ weerstand is tegen deze nieuwe dienst. Het vrij beschikbaar stellen van cruciale informatie ondermijnt bepaalde verdienmodellen. Hoe minder gegevens beschikbaar zijn, hoe beter een traditionele makelaar zijn kennisvoorsprong kan benutten. OfficeRank geeft met het slim inzetten van (open) data iedereen de gegevens en dus de kennis.
OfficeRank
187.076
Gebouwen in portfolio.
€ 9.400.000.000
Waarde van transacties in vastgoed.
8 grote gebruikers
3 verschillende abonnementen
Voordelen
- transparantie
- realtime
- eenvoudig toegankelijk
Nadelen
- afhankelijk van aanbieders voor informatie
- tegenwerking traditionele spelers
Eric Kokke is marketingmanager van GO opleidingen.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 4 / 2015. Het gehele nummer kun je hier lezen