OCLC publiceert rapport over online onderwijs en bibliotheken

OCLC heeft onlangs het rapport At a Tipping Point: Education, Learning and Libraries gepubliceerd. Het rapport gaat in op de bijgestelde verwachtingen van consumenten met betrekking tot hoger onderwijs en bibliotheken.

OCLC zegt het onderzoek te hebben uitgevoerd omdat het onderwijs momenteel onderhevig is aan een permanente verandering terwijl ook het gedrag van consumenten verandert. Dat wordt ondere andere veroorzaakt door de mogelijkheden van onder meer MOOCs en mobiele toepassingen, in combinatie met de hoge kosten voor tertiair onderwijs. De informatieconsument transformeert geleidelijk tot een online onderwijsconsument, zo stelt OCLC.

Het rapport At a Tipping Point wil bibliothecarissen inzicht geven in de ontwikkelingen en in de kansen en uitdagingen die dit met zich meebrengt voor bibliotheken. De volgende onderwerpen worden in het rapport verkend:

  • de gewoonten en percepties van online studenten
  • de verwachtingen m.b.t. de toekomst van online onderwijs
  • de factoren die de modulekeuzes van consumenten bepalen
  • het bibliotheekgebruik van online studenten
  • MOOCs als case study
  • Het merk bibliotheken
  • Gevolgen en kansen voor wetenschappelijke en openbare bibliotheken

In het rapport staan gegevens over het gedrag en de belevingen van consumenten met betrekking tot online leren en MOOC’s, hun visie op campussen en het gebruik van bibliotheken, zowel thuis als online. Het rapport sluit af met een aantal overwegingen voor strategische planning en eventuele acties die bibliotheken kunnen nemen.

Het rapport kan als PDF worden gedownload op de website van OCLC.