Gisteren heeft Google het startsein gegeven voor een nieuwe experimentele manier om te zoeken (die losstaat van de eerder gelanceerde chatbot Bard): search generative experience. Het bedrijf wil hiermee serieus de concurrentie aangaan met onder andere Microsoft en OpenAI.
Het is misschien wel de belangrijkste inhaalslag en verandering in de geschiedenis van Google, schrijft nos.nl. Hoewel het zichzelf al jaren een ‘AI-first’ bedrijf noemt, moet dat nu meer dan ooit duidelijk worden voor gebruikers. Hierbij speelt de zoekmachine van Google een grote rol, juist daar waar het bedrijf met de komst van bijvoorbeeld ChatGPT en de integratie met Bing opeens concurrentie heeft.
Hoe werkt search generative experience? Google legde het uit aan techsite The Verge: als je een zoekopdracht start, zie je nu niet de bekende blauwe linkjes aangevuld met informatieblokjes, maar verschijnt er een nieuw groot veld dat een groot gedeelte van de zoekmachine overneemt. Daarin wordt een antwoord op de vraag gegeneerd, wat Google ‘search generative experience’ noemt. Daarbij wordt gelinkt naar een aantal websites, waarin het ‘bewijs’ besloten ligt dat de inhoud klopt. Verder heb je de mogelijkheid om vervolgvragen te stellen (als een soort chatbot). En ook in deze versie van de zoekmachine zitten advertenties.
Eerst in Verenigde Staten
Bovengenoemde verandering gaat gestaag. Gebruikers moeten er voorlopig voor kiezen om mee te doen aan dit experiment en moeten in de VS wonen, maar uiteindelijk moet het voor iedereen die Google gebruikt beschikbaar komen. Daarnaast geeft het niet standaard antwoord op vragen in de nieuwe vorm, maar alleen als het systeem denkt dat het relevant is. Op gezondheidsvragen en vragen over financiën komen sowieso alleen traditionele antwoorden. En het mag geen persoonlijkheid hebben: geen antwoorden vanuit de ik-vorm.
Een andere belangrijke boodschap van Google was dat AI als een rode draad door allerlei diensten loopt. Het bedrijf kondigde eerder al aan dat generatieve AI tevens wordt geïntegreerd in de kantoor-apps van Google; daarmee concurreert het ook op dat vlak met Microsoft, aldus nos.nl.
In de demonstraties die Google gaf aan The Verge en The Washington Post, was de nieuwe zoekmachine op kleine foutjes te betrappen. Zo had het een mening over zangeres Adele en maakte het fouten in een recept om chocoladekoekjes te maken.