Beeld & Geluid, Universiteit Maastricht, Trollrensics en Pointer (KRO-NCRV) starten een onderzoek, Pandora genaamd, naar aanbevelingsalgoritmes om inzicht te krijgen in de verspreiding van desinformatie onder jongeren. Het project heeft een looptijd van een jaar.
Jongeren brengen veel tijd online door. De algoritmes op socialmediaplatformen bepalen in grote mate wat ze te zien krijgen, maar de kwaliteit van informatie die op social media circuleert is wisselend. Het onderzoek, met de volledige naam ‘Pandora, een blik onder de motorkap van socialmediaplatformen’, onderzoekt de aanbevelingsalgoritmes onder jongeren (12 t/m 17 jaar) van socialmediaplatformen en moet bijdragen aan een beter begrip van wat jongeren te zien krijgen. Binnen het project zullen software en onderzoeksmethoden worden ontworpen om algoritmes van socialmediaplatformen te analyseren en op die manier meer inzicht te krijgen in de verspreiding van desinformatie onder jongeren. Het doel is daarnaast om de software toegankelijk te maken voor andere onderzoekers en journalisten, zodat onderzoek naar dit onderwerp ook in de toekomst kan worden voortgezet.
Gebruikersgegevens analyseren
Tijdens een Living Lab doneren jongeren hun gebruikersgegevens van socialmedia-accounts met onderzoekers. Deze data worden geanonimiseerd en met inachtneming van privacywet- en regelgeving gedeeld. De onderzoekers bekijken aan de hand van deze gegevens welke soort video’s jongeren bereiken, waarna ze er met de jongeren over in gesprek gaan. Pandora richt zich in eerste instantie op gebruikersdata van TikTok-accounts. TikTok is het snelst groeiende socialmediaplatform in Nederland en het meest succesvol in het bereiken van jongeren.
Pandora wordt mede mogelijk gemaakt met steun van SIDN fonds.
Fotocredit: lan Warburton / BBC / Better Images of AI / Quantified Human / CC-BY 4.0