Het bedrijf Dataiku heeft een nieuwe webserie aangekondigd, AI & Us, die onderzoekt welke impact artificiële intelligente heeft op ons dagelijks leven. De eerste aflevering is online te zien.
Aflevering 1, Dressed by Machines, gaat in op de impact die AI heeft op een van de grootste industrieën ter wereld: de mode-industrie. Deze aflevering laat zien hoe de technologie kan worden ingezet om beter te voorspellen welke modekeuzes bij onze behoeften passen, zodat we kleren langer kunnen houden en minder hoeven weg te gooien.
De serie wordt gepresenteerd door Shaun McGirr, regional vice president AI Strategy bij Dataiku, die ook co-host is van de Half Stack Data Science-podcast. In AI & Us bespreekt hij met zijn gasten de problemen waar zowel bedrijven als de maatschappij mee te maken hebben bij de implementatie van processen die op machine learning zijn gebaseerd.
Kijkers kunnen zich abonneren om updates te ontvangen over nieuwe afleveringen. Aflevering 2 onderzoekt onze perceptie van AI: zijn we de perceptie van de kwaadaardige machine Terminator al voorbij? Hoe voorkomen we dat we AI vullen met al onze eigen fouten en mislukkingen? In aflevering 3 wordt gekeken naar hoe verzekeringsmaatschappijen omgaan met gigantische hoeveelheden data en AI wordt ingezet om verzekeringen intelligenter te maken en beter af te stemmen op de consument. Aflevering 4 gaat dieper in op de vraag: kunnen machines de loonkloof tussen mannen en vrouwen dichten?
Foto: Costas Kazantzis (Fashion Innovation Agency) tijdens de eerste aflevering.