Spelenderwijs digitaal weerbaar worden, dat is de bedoeling van het interactieve spel HackShield in de Bieb. Op 9 november lanceren OBA, ProBiblio, HackShield en gemeente Amsterdam deze nieuwe AR-game voor kinderen van 8-12 jaar. Samen met hoofdpersoon Lux en de Cyber Agents van HackShield leren jonge spelers hoe je desinformatie herkent en omgaat met nepnieuws.
HackShield is een online spel over cybercriminaliteit. Via deze game worden kinderen opgeleid tot Junior Cyber Agents die zichzelf en hun omgeving kunnen beschermen tegen online gevaar. Met de gemeente Amsterdam, OBA en Probiblio is nu een speciale game ontworpen voor bibliotheken: HackShield in de Bieb. Hiermee willen de partijen de informatievaardigheden van kinderen tussen 8-12 jaar vergroten en zo bijdragen aan het digitaal burgerschap bij kinderen en hun directe omgeving.
In de nieuwe augmented reality-game draait het om het (kwade) volk van Stolas, dat mensen dom wil houden door desinformatie te verspreiden en kennis te vernietigen. Het (goede) volk van hoofdpersoon Lux moet dat voorkomen, maar hoe doe je dat in het huidige gedigitaliseerde tijdperk? De spelers van de game zijn Cyber Agents die Lux gaan helpen. Met opdrachten op een tablet gaan kinderen in kleine groepjes de bibliotheek in op zoek naar antwoorden. Als ieder groepje (binnen de tijd) de goede antwoorden vindt, krijgt het een stukje code. Alle codes samen vormen de oplossing van de game.
Alle opdrachten in de AR-game zijn gekoppeld aan leerdoelen en competenties in het primair onderwijs. De feestelijke lancering vindt plaats op 9 november tijdens de Week van de Mediawijsheid.