UB VU organiseert Library Escape Room voor nieuwe studenten

Studenten van de VU in Amsterdam konden tijdens de afgelopen introductieweek op een verrassende manier kennismaken met de universiteitsbibliotheek, namelijk via de Library Escape Room.

Door: Ronald de Nijs, eindredacteur van IP

Tijdens de introductieperiode voor nieuwe studenten organiseert de UB VU workshops, bijvoorbeeld over factchecking. “Hoewel die workshops goed bezocht worden, wilden we dit jaar iets anders,” vertelt Rogier van de Blaak, Specialist Education Support. “Tijdens een lunchpauze kwamen mijn collega Sylvia Moes en ik op het idee om dit jaar een Library Escape Room te organiseren. Het idee van een Escape Room is dat je in een ruimte wordt opgesloten en dat je er alleen uitkomt als je een aantal opdrachten hebt vervuld, bijvoorbeeld om de sleutel van de uitgang te vinden.” 

Drie cijfers

Hoewel de meeste versies van een Escape Room zo’n uur duren, had de universiteitsbibliotheek vanwege het grote aantal nieuwe studenten twintig minuten per groep tot haar beschikking.“Daarom is gekozen voor een eenvoudige versie van de Escape Room,” aldus Van de Blaak. “De deelnemers moesten in groepjes van zes deelnemers drie opdrachten op het gebied van factchecking uitvoeren. Deze opdrachten waren verborgen in een geblindeerde ruimte op de eerste verdieping van de UB. Ze leverden drie cijfers op: de code van een kluisje waarin de sleutel van de uitgang zat.”

Rode schoentjes

Een van de opdrachten was om te vertellen hoe het sprookje De rode schoentjes eindigt in de oorspronkelijke versie. “Dat slot is anders dan in de huidige versies. De deelnemers moesten daarvoor dieper graven om het antwoord te kunnen vinden,” vertelt Van de Blaak. “Een andere was lastiger: de deelnemers moesten nagaan hoe president Trump bepaalde informatie uit een artikel verkeerd had gebruikt in een van zijn speeches.”

Kleine 100 deelnemers

In de periode 22 t/m 28 augustus konden studenten deelnemen aan de Library Escape Room. Van de Blaak: “We hebben er via Facebook een flyer tamtam voor gemaakt. Ook werd het op social media en door faculteiten opgepikt. In totaal hebben zo’n kleine honderd studenten meegedaan. We hebben helaas zelfs mensen moeten wegsturen, omdat het aantal deelnemers gelimiteerd was.”

Hoe waren de reacties? “Die waren erg positief. Deelnemers vonden het leuk om te doen en soms ook wel spannend. Ook van collega’s binnen de VU hebben we veel positieve reacties gehad over het idee op zich,” aldus Van de Blaak.

Lessons learned

Voor een volgende keer zou Van de Blaak iets meer variatie in de opdrachten willen hebben: “Nu is het immers mogelijk dat studenten aan een nieuwe groep de antwoorden kunnen doorgeven.” Wat de initiatiefnemers vooral hebben geleerd is dat ze meer zoektaken in één opdracht willen gaan stoppen, zodat de deelnemers langer bezig zijn en mensen uit de groep zich niet gaan vervelen. “Kijk, eerst zoeken de deelnemers samen naar de eerste opdracht. Hebben ze die gevonden, dan gaat een deel van het groepje door met die opdracht en de rest gaat op zoek naar de andere opdrachten. Maar heb je eenmaal alles gevonden wat er te vinden valt, dan hebben degene die goed zijn in zoeken niets meer te doen. Het idee bij een Escape Room is juist dat de verschillende kwaliteiten van zoveel mogelijk mensen worden benut.”

“Tot slot wordt de Escape Room nog thematischer, zodat je je echt in een andere omgeving waant. Dit was voor ons echt een pilot om te zien of het concept werkt,” benadrukt Van de Blaak.

Nieuwe edities op komst

In november zal de bibliotheek opnieuw een editie van de Library Escape Room organiseren. “De afdeling Communicatie van de VU heeft ons al gevraagd,” vertelt een trotse Van de Blaak. “In die maand bezoeken namelijk middelbare scholieren de VU voor een eerste kennismaking.”

En daar blijft het niet bij. “We zijn ook aan het kijken of we met Kerst een speciale editie kunnen organiseren. Verder is mijn collega Sylvia in gesprek met medici, om na te gaan hoe voor deze groep studenten een Escape Room kan worden ingezet. Hierbij kun je denken aan studenten uit verschillende studierichtingen die zich rondom een pop oftewel de patiënt bevinden en via opdrachten en spelelementen samen in een authentieke setting moeten uitzoeken waar de patiënt aan lijdt voordat ze overlijden. In een medische setting werk je immers ook altijd binnen een divers team, en zoiets kun je heel goed oefenen in een Escape Room.”