X-concurrent Threads bereikt ruim 800.000 Nederlanders in eerste vier weken

Het nieuwe sociale mediaplatform Threads heeft sinds de introductie op 14 december in Nederland 829.000 bezoekers via app of site. Dat is een bereik van 5,5 procent in vergelijking met andere online media, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.

Threads is onderdeel van Meta, dat ook Facebook, Instagram en WhatsApp bezit. Het is een alternatief voor X (voorheen Twitter). Op het sociale platform kun je net als op X tekstberichten plaatsen, waar andere gebruikers op kunnen reageren. Threads was al in verschillende landen beschikbaar en sinds half december ook in Nederland.

Vrouwelijker en jonger

Het voordeel van Threads is dat je geen nieuw account aan hoeft te maken, want je kunt inloggen met je Instagram-account. Uit de cijfers van GfK komt naar voren dat bezoekers een ander profiel hebben dan concurrent X van Elon Musk. Het profiel van Threads is vrouwelijker en jonger: 57 procent van de Threads-gebruikers is vrouw, ten opzichte van 40 procent bij X.

Onder jongeren tussen de 13-34 jaar is het bereik het hoogst, met een bezoek van 327.000 personen. Daarmee is 39 procent van het totaal aantal bezoekers onder de 35 jaar.

In bezoeksfrequentie zijn de Threads en X app-gebruikers nagenoeg gelijk: voor beide groepen geldt dat de ene helft een tot vijf dagen in de maand gebruikt maakt van de dienst en de andere helft zes dagen of vaker. Van de Threads bezoekers komt 72 procent ook op X en is 28 procent dus géén X bezoeker (meer). Dit toegevoegde bereik op Threads bestaat ook voornamelijk uit vrouwen.