VR-experience Captured simuleert gedrag in mensenmassa’s

In Eye Filmmuseum is van 12 mei tot en met 6 juni de immersieve installatie Captured te beleven, waarmee bezoekers aan de hand van avatars zelf ervaren hoe het is gevangen te zitten in een dolgedraaide mensenmassa.

Hoe ontstaan rellen? Hoe voelt het om agressor, slachtoffer of toeschouwer te zijn in een razende massa? Captured laat de bezoeker dit zelf ervaren. Voor de VR-installatie ontwierp mediakunstenaar Hanna Haaslahti een Capture Station dat het gezicht van de deelnemer scant en het toekent aan een rode, groene of blauwe avatar. Zo word je zelf onderdeel van de installatie. De simulatie bestaat vervolgens uit twee fasen. In de Motley State zijn de dubbelgangers afgebeeld als een lopende gemengde groep die samen ergens naar op weg lijkt. Voor je het weet ontstaat er een situatie waarin één kleurgroep tussen de dubbelgangers wordt vernederd. Dan volgt de Segregation State. Een speciale dubbelganger, de Gamechanger, kan de loop van het verhaal veranderen door het gedrag van andere avatars rechtstreeks te beïnvloeden. Zo maakt deze simulatie je als acteur en toeschouwer onderdeel van het onvoorspelbare gedrag van massa’s mensen. Wat ben jij: dader, slachtoffer of toeschouwer?

Impact computer op sociale relaties

Haaslahti is een Finse regisseur en mediakunstenaar die werkt met bewegend beeld en interactie. Haar interesses liggen in computergegenereerde beelden en de implicaties daarvan voor sociale relaties. Ze exposeerde haar werk op tal van internationale mediakunstfestivals en in galerieën.

De film van Haaslahti maakt deel uit van het nieuwe programma Xtended van Eye, waarmee het filmmuseum meer aandacht wil besteden aan virtual reality-producties. De toegang is gratis.

Foto boven: still uit Captured van Hanna Haaslahti (Finland/Duitsland, 2021).