Verschillende media zetten in op nieuwspodcasts

Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio lanceren een nieuwspodcast. Digitale kiosk Blendle gaat het nieuws voorlezen.

Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio presenteren sinds 8 januari dagelijks een nieuwspodcast. Onder de titel Newsroom praten journalisten van het FD en BNR  over de drie grootste verhalen van de dag. De podcast is vanaf het middaguur ite beluisteren via iTunes, Spotify, de BNR-app en FD.nl.

Digitale kiosk Blendle lanceert vanaf ook een nieuwspodcast. De insteek is anders dan die van het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio. Medewerkers van Blendle Audio lezen elke dag de drie of vier ‘interessantste’ artikelen voor. ’s Ochtends vroeg zijn die beschikbaar als podcast van ruim een kwartier.

BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich vertelt aan het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek dat het idee voor de nieuwspodcast is geïnspireerd door The Daily van The New York Times. “We gaan kijken in hoeverre Nederland rijp is voor zo’n podcast,” aldus Fröhlich.

(Foto: drestwn (CC BY 2.0))

Lees ook:
Gestage opmars van de podcast: Wanneer gaat de podcast echt potten breken?