De negentien allergrootste online platforms en zoekmachines moeten sinds eind vorige maand voldoen aan de strengste verplichtingen van de nieuwe Digital Services Act (DSA). Zij moeten bijvoorbeeld illegale inhoud en desinformatie gericht aanpakken, hun aanbevelingssystemen aanpassen en transparant zijn over online reclame via hun platforms.
Het gaat om onder andere Apple, Google, Meta (Facebook en Instagram) en X (voorheen Twitter), maar ook om de platforms AliExpress, Booking.com en Snapchat. Deze laatste drie opereren (juridisch) vanuit Nederland in Europa.
De strengste EU-verplichtingen gelden nu alleen voor de negentien allergrootste digitale diensten; zij hebben maandelijks gemiddeld meer dan 45 miljoen actieve gebruikers. Deze platforms en zoekmachines moeten jaarlijkse beoordelingen van de zogenaamde systeemrisico’s van schadelijke online praktijken op hun diensten uitvoeren. Ook krijgen zij controles op hun gebruikte algoritmes. Als deze allergrootste platforms en zoekmachines niet voldoen aan de DSA, kan de Europese Commissie boetes opleggen tot 6 procent van hun mondiale jaaromzet of dwangsommen tot 5 procent van hun gemiddelde dagelijkse inkomsten.
Vanaf 17 februari 2024
De DSA gaat daarnaast gelden voor andere in Nederland en Europa veelgebruikte online marktplaatsen, sociale netwerken, zoekmachines, cloudaanbieders, internetproviders en platforms om content te delen, zoals videoplatforms en online reis- en accommodatieplatforms. Online marktplaatsen moeten bijvoorbeeld meer informatie inwinnen én publiceren over de bedrijven (handelaren) op hun platform. Ook moeten digitale diensten onder andere de regels voor het verwijderen van informatie of gebruikersaccounts uitgebreider uitleggen aan gebruikers. Op 17 februari 2024 moeten alle tussenhandeldiensten volledig aan de in de gehele EU geldende DSA voldoen.
Meer over de verplichtingen van de DSA lees je hier.