Samenwerking Boekenweek van Jongeren en Readification om meer jongeren te laten lezen

Jongeren aan het lezen krijgen doe je door verhalen en boekentips aan te bieden op plekken waar deze groep graag is, online bijvoorbeeld, zo weten de Boekenweek van Jongeren en het project Readification. Daarom slaan beide partijen dit jaar de handen ineen. 

De nieuwe Verborgen Verhalen van Readification in de Ubisoft Special-app zijn geschreven door Rima Orie en Marion Pauw en zijn gekoppeld aan de game Assassin’s Creed: Mirage. Een extra verhaal van Orie, dat hierop aansluit, is te vinden in het gratis geschenkboek van de Boekenweek van Jongeren: 3PAK. Deze verhalenbundel is vanaf 15 september door jongeren op te halen in de boekhandel, in de bibliotheek of op school. De twee verhalen van Orie, in 3PAK en in de Ubisoft Special-app, zijn los van elkaar te lezen, maar sluiten op elkaar aan; de hoofdpersonages beleven hetzelfde avontuur, maar ieder vanuit een ander perspectief.

Readification

Twee jaar geleden startten De Leescoalitie, NBD Biblion, game-ontwikkelaar Ubisoft en marketingbureau The Invaders het project Readification. Na de succesvolle pilot waarin de werelden van gaming en lezen samenkomen, is er nu een vervolg met drie lanceringsmomenten met telkens twee verhalen van auteurs. Deze Verborgen Verhalen spelen zich af in de wereld van een game en worden verrijkt met extra visuals, videobeelden en geluidseffecten. Eerder verschenen er verhalen van Abdelkader Benali, Manon Uphoff, Marcel van Driel en Roderick Leeuwenhart.

Boekenweek van Jongeren

De campagne rondom de Boekenweek van Jongeren – van 15 tot en met 24 september – vernieuwt zich elk jaar. Dit jaar worden jongeren niet alleen bereikt via school, bibliotheek en boekhandel, maar ook via een grote online campagne op TikTok en een koppeling met Readification. 3PAK is het gratis geschenk en is door jongeren op te halen in de boekhandel, in de bibliotheek of op school; het is ook beschikbaar als e-book en luisterboek via onder andere Jeugdbibliotheek.nl, de nieuwe LEES-app en Storytel. In de bundel staan naast het verhaal van Rima Orie een verhaal van Philip Huff en van Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen. 

Onderzoek naar leesgedrag jongeren

Nieuw onderzoek naar het leesgedrag van jongeren, In de leeswereld van jongeren, in opdracht van KVB Boekwerk bevestigt dat actie nodig is én dat online de beste manier is om jongeren te bereiken. Iets meer dan de helft van de jongeren tussen de 12 en 25 jaar leest hooguit een paar keer per maand of zelfs nooit. Jongeren tussen de 16 en 19 lezen het minst vaak. Zij hebben ook een minder goed gevoel bij lezen: ze geven vaker aan dat ze lezen omdat het moet van school en dat ze lezen saai vinden.

Van de jongeren vindt 30 procent het moeilijk om leuke boeken te vinden, bijvoorbeeld omdat er veel is om uit te kiezen. Aanraders en tips via sociale media lijken hierbij te helpen, met name via TikTok en Instagram. Niet alleen jongeren die al veel lezen maar ook jongeren die zeggen minder te lezen vinden hun inspiratie online.