This Week in Libraries maakt doorstart

This Week in Libraries (TWIL) is een online discussieprogramma over de internationale bibliotheekwereld. Het wordt gemaakt door Erik Boekesteijn en Jaap van de Geer. Sinds kort is de frequentie van TWIL veranderd van wekelijks naar tweewekelijks. Ook zijn nieuwe sponsors aangetrokken. Wat drijft de programmamakers?

Waarom zijn jullie met TWIL begonnen?

‘We willen een positief informerend en inspirerend programma maken dat informatieprofessionals uit heel de wereld aanspreekt. We zijn hier in 2007 al mee begonnen om dat te doen met video en via internet omdat het een laagdrempelig en schaalbaar platform is.’

Waarom is de programmering nu tweewekelijks in plaats van wekelijks?

‘Het produceren van een aflevering en het zoeken van gasten is zeer arbeidsintensief.’

Afgelopen drie jaar hebben we dertig gasten per jaar geïnterviewd. We vinden het belangrijk om ons nieuwe bedrijf Doklab, waarmee we storytellingtools bouwen en bibliotheken advies geven op het gebied van innovatie, de tijd en aandacht te kunnen geven die het nodig heeft. Daarom hebben we besloten de frequentie van de uitzendingen iets omlaag te brengen. We vinden het wel enorm belangrijk om de show door te zetten. Zo hebben we heel veel loyale kijkers die ons volgen en met ons meedenken. Bovendien is er naar ons idee geen vergelijkbaar platform waar voor innovatie ook buiten de branche wordt gekeken naar inspiratie. En tot slot geloven we erin dat de oplossing voor de crisis voor bibliotheken moet komen uit slimme innovatie en user-driven design – en dat er over heel de wereld behoefte is aan goede voorbeelden.’

Hoeveel tijd kost het jullie om een aflevering van TWIL te maken?

‘Per persoon kost het ons ruim een dag om een aflevering te maken, van het zoeken en uitnodigen van de gasten tot de voorbereiding van het interview tot opnemen in de prachtige studio van de OBA. Verder beheren we de actieve TWIL-discussiegroep op LinkedIn met 2650 leden uit 61 landen en versturen we een nieuwsbrief. De uitzendingen van This Week in Libraries zijn trouwens niet alleen te zien op de website, maar ook te beluisteren als podcast in iTunes.’

Hoe selecteren jullie de geïnterviewden?

‘De belangrijkste drijfveer is altijd innovatie. We houden via ons netwerk en de sociale media nauwlettend in de gaten wat er speelt, dus we behandelen actuele topics. Vaak proberen we bij die topics gasten te zoeken die vanuit een ander vakgebied of specialisme een nieuwe invalshoek kunnen bieden. Daarom hebben we naast mensen uit de bibliotheeksector ook uitgevers, architecten, marketeers, priesters, televisiemakers en niet te vergeten studenten aan tafel. Zij kunnen die frisse inzichten of een kritische blik bieden.’

Wie zijn de nieuwe sponsors en hoe hebben jullie die gevonden?

‘We werkten al samen met het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken en voor dit vierde seizoen hebben de Vereniging van Openbare Bibliotheken, de Koninklijke Bibliotheek en Mecanoo Architecten besloten om ons te ondersteunen. Het zijn partijen waarmee we in de loop der jaren in verschillende hoedanigheden hebben samengewerkt en die TWIL alle een warm hart toedragen. Ook de sponsors vinden het belangrijk dat innovatie ondanks de nodige tegenwind doorgang kan vinden.’

www.thisweekinlibraries.com

Deze bijdrage komt uit IP nr. 5 / 2013. Het gehele nummer kun je hier lezen