Zeventig procent van de Nederlanders gebruikt zelf nog geen generatieve AI zoals ChatGPT. Wel zijn de verschillen tussen leeftijdscategorieën heel groot, zo blijkt uit de AlgoSoc AI Opinion Monitor van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Bijna driekwart van de jongeren tussen de 16 en 24 jaar heeft het afgelopen jaar gebruikgemaakt van generatieve AI. Van de Nederlanders vanaf 25 jaar heeft 74 procent nooit geprobeerd een tekst of foto te genereren met AI, komt naar voren uit het nieuwe onderzoek van de UvA.
‘Jongeren van nu zijn opgegroeid met het internet. Ze hebben meer vertrouwen om te experimenteren met nieuwe technologieën in hun dagelijkse routines. Dat zien we duidelijk terug in onze monitor’, zegt Claes de Vreese, een van de onderzoeksleiders van AlgoSoc.
Zelf niet, wel anderen
Hoewel lang niet alle Nederlanders AI-tools lijken te gebruiken, denken ze dat anderen dat wel doen. Slechts 15 procent van de respondenten zegt nooit in aanraking te zijn gekomen met AI-gegenereerde teksten, foto’s of video’s op sociale media. Bijna de helft (49,5 procent) geeft aan geregeld AI-gegenereerde content tegen te komen op internet.
Opvallend, zeggen de onderzoekers, want de meeste respondenten achten zich tegelijkertijd niet goed in staat om AI-gegenereerde content te herkennen. Op een schaal van een tot zeven komt het gemiddelde van de respondenten uit op 2,58. Journalisten zijn volgens de respondenten het beste in staat om AI-content te detecteren.
AlgoSoc AI Opinion Monitor
De AlgoSoc AI Opinion Monitor is het eerste resultaat van het onderzoeksproject AlgoSoc, ofwel ‘de algoritmische samenleving’. Daarin onderzoeken wetenschappers van binnen en buiten de UvA hoe we binnen de ontwikkeling van (semi-)geautomatiseerde processen, waaronder AI, publieke waarden en mensenrechten kunnen waarborgen.
Onderzoekers Ernesto de León, Fabio Votta, Theo Araujo en Claes de Vreese bevroegen voor het eerste onderzoek vierduizend respondenten in Nederland over de ontwikkelingen binnen AI. Ze gaan dit de komende drie jaar regelmatig doen.