Otto Cramwinckel: ‘Zoeken heb ik altijd een belangrijk onderwerp gevonden’

Zestien jaar heeft uitgever Otto Cramwinckel aan het roer gestaan van InformatieProfessional. Onlangs deed hij het vakblad over aan GO opleidingen. Marieke Kramer vroeg hem naar zijn ervaringen.

Door: Marieke Kramer

Uitgever

‘Met het uitgeefvak heb ik in mijn studententijd kennisgemaakt als chauffeur van Joost Kist, toen lid Raad van Bestuur van Samsom. In die auto ben ik in het vak geïnteresseerd geraakt. Na mijn rechtenstudie in Groningen wilde ik naar Amsterdam; ik kwam terecht bij Wessanen als managementtrainee. Maar je bleek een agrarische achtergrond nodig te hebben om er goed te kunnen aarden. En mijn hoogste doel was niet een varkensfokkerij in Overijssel. Toen ben ik echt gaan zoeken naar een baan in de uitgeverijwereld.’

Fonds

‘Het werd VUGA. Hier kreeg ik een heel gevarieerd fondsje, van echtscheiding tot belastingrecht. Veel losbladige uitgaven ook, maar die vond ik toen al uit de tijd. In 1985 ben ik voor mezelf begonnen en na een jaar kon ik me een kantoor veroorloven. Dat was ook beter: voor je het weet kijk je thuis naar Wimbledon of de Tour.

In het begin kan je niet al te kritisch zijn; je moet geld verdienen. Ik maakte verschillende boeken in opdracht, veel mooie koffietafelboeken. Mijn grootste klapper was voor Buitenlandse Zaken: Tribuut aan China van Leonard Blussé. In het Nederlands en in het Chinees. Van beide edities zijn er 9000 exemplaren verkocht. Later heb ik me geconcentreerd op eigen uitgaven over informatiebeleid.’

i&i

‘In mijn fonds zat ook het blad i&i (informatie & informatiebeleid), dat ik in 1982 bij VUGA heb opgezet en dat ik meekreeg toen ik voor mezelf begon. Het blad was in zijn soort een voorloper, van hoog niveau en multidisciplinair: gericht op omroepen, telecommunicatie, IT, uitgeverijen én bibliotheken. Een nieuw, breed tijdschrift – maar helaas met weinig abonnees. Degene die echt met dit onderwerp heeft gescoord is Wired. Na twee valse starts is dit magazine een wereldsucces geworden.’

InformatieProfessional

‘Ik produceerde al het blad Login van de Nederlandse Vereniging van Gebruikers van Interactieve Informatiesystemen (VOGIN); dat moest ik aantrekkelijker maken. Toen VOGIN terugging naar de NVB – nu KNVI – wilde men daar Login en Open combineren tot één vakblad. Er kwam een pitch, die ik won. De titel InformatieProfessional heb ik zelf verzonnen.

Je probeert een zo goed mogelijk vakblad te maken. In het begin hebben we dat gedaan door een journalist aan te nemen als hoofdredacteur. Dat is goed gelukt met Wim Verbei. De redactie kon van hem leren en hij vond het leuk zijn kennis over te dragen. Als blad hebben we het in de loop der jaren goed gedaan en zijn we aardig bijgebleven. Mede dankzij eindredacteur Ronald de Nijs, die erg goed op de hoogte is van de ontwikkelingen bij bladen.

Verder heb ik het als een van mijn belangrijkste taken gezien ervoor te zorgen dat de (onbezoldigde) redactieleden hun werk met veel plezier konden doen. Een prettige sfeer levert het beste resultaat op. Over het algemeen is dat, denk ik, wel gelukt.’

Zoeken

‘De uitgeverij als instituut zal blijven bestaan, al lijkt het nu van niet. Een uitgever zal succesvol blijven als hij probeert op zijn eigen vakgebied een kleinere, betere versie van Google te zijn. Ik heb overigens “zoeken” altijd heel belangrijk gevonden. En niet alleen ik: een IP-lezing over dit onderwerp trok altijd volle zalen.’

‘Vrije tijd’

‘Ik wil nu eerst van mijn andere drie vakbladen af. Daarna hoop ik mijn hoofd vrij te kunnen maken om nieuwe dingen te bedenken en te ontwikkelen. Dat zullen waarschijnlijk geen apps zijn, want ik ben geen zestien meer. En ik heb iets liggen waarvan ik iets kleins kan maken, maar ook een familieroman over drie generaties. Maar daarbij geldt hetzelfde: eerst moet je hoofd leeg zijn.’

Marieke Kramer is redacteur van InformatieProfessional.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 6/ 2013. Het gehele nummer kun je hier lezen