Toegang tot culturele informatie verandert snel door het toenemende gebruik van smartphones en tablets. In Frankrijk is al 23 procent van de bezoeken aan de erfgoedportal Europeana mobiel. Dat staat in het nieuwe rapport Culture on the Go dat geschreven is door het Britse webonderzoeksbureau CIBER Research in opdracht van Europeana. Volgens CIBER zal het groeiende gebruik van mobiele apparaten invloed hebben op het ontwerp van websites zoals Europeana.
Mobiele gebruikers hebben behoefte aan een simpeler en lichtere interface. Dat blijkt uit de analyse van de gegevens van tienduizenden mobiele bezoeken aan Europeana. Mobiele gebruikers gedragen zich anders op de erfgoedportal dan mensen die de site via een desktop-pc of een laptop bezoeken. Ze zijn gerichter op zoek naar informatie en bezoeken minder pagina’s.
Europeana trok in de periode september 2010-augustus 2011 drie miljoen bezoekers. Uit het onderzoek van CIBER blijkt dat de meeste gebruikers vooral zoeken naar culturele informatie uit hun eigen land. Verder meldt CIBER dat het grootste deel van de bezoekers via Google en social media zoals weblogs, tweets en Facebookberichten binnenkomt.
Rapport Culture on the Go: bit.ly/eurgo
Deze bijdrage komt uit IP nr. 1&2 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen