Nieuwe HEMA Foundation trapt af met aandacht voor laaggeletterdheid

Winkelketen HEMA heeft onlangs de HEMA Foundation gelanceerd. De foundation zet zich in voor “een inclusieve samenleving, waarin iedereen mee kan doen aan het dagelijks leven”.  Het eerste thema is taalvaardigheid. Begin juli volgt de eerste voorleesmiddag bij HEMA-filialen door heel Nederland.

Iedere drie jaar wil de foundation een impuls geven aan een thema dat bijdraagt aan inclusiviteit. Gestart wordt met het thema taalvaardigheid. “Want goed kunnen lezen en schrijven kan een grote positieve impact hebben op je dagelijks leven,” valt op de website te lezen.

Daarnaast wil de foundation inclusive design tot kernpijler te maken in de design community. De HEMA moedigt aankomend design talent aan om producten, diensten of systemen te ontwikkelen die de drempels voor deelname aan het dagelijkse leven wegnemen.

Medewerking Prinses Laurentien

Laaggeletterdheid wordt vaak van generatie op generatie doorgegeven, aldus de HEMA Foundation. Daarom wil zij samen met partners een gezinsaanpak ontwikkelen om die vicieuze cirkel te doorbreken. Ook wil de foundation laaggeletterdheid bespreekbaar maken, bijvoorbeeld door het organiseren van bewustwordingscampagnes en taalactiviteiten in HEMA-filialen.

“De aanpak van laaggeletterdheid werkt alleen als het dicht bij mensen gebeurt en met de mensen zelf. De HEMA Foundation staat voor inclusiviteit en dat is iets waar ik me graag hard voor wil maken” aldus Prinses Laurentien in een persbericht. Prinses Laurentien zet zich sinds 2001 in voor de bevordering van geletterdheid.

Actviteiten

Begin juli organiseert de foundation de eerste voorleesmiddag bij HEMA-filialen door heel Nederland. Verder zullen er tijdens de Week van de Alfabetisering, van 3 t/m 9 september, allerlei taalactiviteiten voor jong en oud plaatsvinden in HEMA-filialen.