Op 1 april gaat een nieuw Nederlands socialemediaplatform van start: SocialBlox, waar gebruikers geld kunnen verdienen met challenges. Daarnaast wil het zich onderscheiden door privacy voorop te zetten. ‘Wij zullen gebruikersinformatie nooit delen met derden en laten geen advertenties zien, tenzij je daar expliciet voor kiest’, belooft oprichter Michiel Ipenburg.
Op SocialBlox kunnen gebruikers foto’s, video’s en berichten plaatsen en zo in contact blijven met vrienden en volgers, net als op platformen als Facebook en TikTok, maar ‘een groot verschil is dat SocialBlox standaard advertentievrij is’, zegt Ipenburg. Daarnaast zijn challenges een belangrijk onderdeel van het nieuwe platform: je kunt er andere gebruikers uitdagen iets te doen, zoals bungeejumpen, een festival bezoeken of een potje FIFA winnen tijdens een livestream. De community bepaalt vervolgens of de opdracht goed is uitgevoerd. ‘Je daagt elkaar op die manier uit om leuke content te creëren.’ Is die challenge succesvol, dan kunnen gebruikers daar tokens mee verdienen die ze kunnen laten uitbetalen in de vorm van geld.
‘Sociale media te passief’
Het idee voor het platform bedacht Ipenburg vijf jaar geleden, toen hij met zijn gezin op wereldreis was. ‘Sociale media waren passief geworden, vond ik; je zag constant dezelfde soort posts. Ik dacht: wat nou als volgers ons kunnen uitdagen om een specifieke plek in de wereld te bezoeken en daar content te maken? Zo heb je veel meer interactie met andere socialemediagebruikers.’
Control my life, noemde hij het: een platform waar je beslissingen uit handen geeft. Het plan bleef aanvankelijk op de plank liggen – tot drie jaar geleden. Toen is Ipenburg het platform gaan bouwen. Hij kreeg daarbij onder meer hulp van een van de core developers van Ethereum, een technologie die de cryptovaluta ether (ETH) en duizenden gedecentraliseerde applicaties aandrijft. Na jarenlang bouwen en testen gaat Ipenburgs socialemediaplatform, inmiddels omgedoopt tot SocialBlox, morgen live.
Privacy
SocialBlox wil zich onderscheiden door zo veel mogelijk privacy terug te geven aan de gebruikers. ‘Platforms zoals Facebook verzamelen alles van jou, al je interesses. Je wordt door hen compleet getarget en verkocht als persoon’, zegt Ipenburg. ‘Wij draaien dat om. We zijn standaard advertentievrij, tenzij je zelf aangeeft dat je bepaalde advertenties wilt zien.’ Een deel van de reclame-inkomsten wordt in tokens uitbetaald aan de gebruikers die ervoor kiezen de specifieke advertenties te zien.
De SocialBlox-tokens die gebruikers kunnen kopen en verdienen zijn een vorm van cryptovaluta, maar het kopen van de tokens is geen vereiste om deel te nemen aan SocialBlox, benadrukt Ipenburg. ‘Zonder kun je het platform net zo goed gebruiken. Ik ben me ervan bewust dat 90 procent van de mensen geen tokens gaat kopen en dat is helemaal prima. Ik hoop gewoon dat mensen op ons platform een nieuwe vorm van interactie en plezier ontdekken.’