Netflix is een partnerschap met Beeld en Geluid aangegaan voor het nieuwe Mediamuseum dat medio oktober 2022 opent. Daarvoor stelt Netflix fragmenten beschikbaar uit The Two Popes, Sex Education, The Queen’s Gambit, Over The Moon en La Casa De Papel. De fragmenten zijn te zien in het paviljoen Vertellen waar de bezoeker leert hoe verhalen worden opgebouwd in vaste structuren.
Janey van Ierland, director content acquisitions Benelux & Nordics Netflix: ‘We zijn vereerd om als eerste streamer dit partnerschap met het Mediamuseum aan te gaan. Verhalen vanuit de hele wereld worden steeds meer bekeken via VOD-services en met deze samenwerking kunnen wij een mooie bijdrage leveren aan de Nederlandse audiovisuele sector.’ Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld en Geluid: ‘Netflix is niet meer weg te denken uit ons leven. We zijn dan ook ongelooflijk trots dat zo’n grote speler in het medialandschap zijn content beschikbaar stelt aan ons nieuwe Mediamuseum. Mede dankzij deze samenwerking zijn wij in staat het allerbeste op mediagebied te laten zien aan de bezoekers.’
Voor de renovatie is het museumgedeelte volledig gestript. Het nieuwe Mediamuseum krijgt vijf paviljoens met de thema’s informeren, verkopen, delen, spelen en vertellen. Een toekomstig bezoek is niet alleen interactief, maar bezoekers krijgen ook hun eigen, gepersonifieerde museumreis aangeboden. Waar het oude museum van Beeld en Geluid zich voornamelijk richtte op de omroephistorie, worden in het nieuwe museum alle media belicht; van televisie en sociale media tot podcasts en games.