Miljoenste inschrijving voor MOOC’s TU Delft

De TU Delft heeft afgelopen maandag de miljoenste inschrijving geregistreerd voor haar gratis online cursussen (MOOCs, Massive Open Online Courses). De TU Delft biedt op dit moment 36 MOOCs aan. Iedereen met toegang tot internet kan zich aanmelden. Er worden geen vooropleidingseisen gesteld. Deelnemers aan de MOOCs zijn gemiddeld 29 jaar.

Solar Energy van Arno Smets was in 2013 de eerste MOOC van de TU Delft. De cursus is sindsdien drie keer herhaald en kreeg een Arabische vertaling op het Jordaanse platform edRaak. De cursus bereikte al 130.000 deelnemers. Een bijzondere cursus in het Delftse aanbod is de MOOC Scratch, programmeren voor kinderen (8+). Het is de eerste cursus voor kinderen en de eerste Nederlandstalige MOOC op het Amerikaanse platform EdX, waar de TU al haar MOOCs aanbiedt. Meer dan 2.500 kinderen nemen deel aan de cursus die van start ging op 15 juni. De docent van Scratch, Felienne Hermans, is de docent met de meeste inschrijvingen (170.000). Ze biedt dan ook maar liefst vier MOOCS aan: naast Scratch zijn dat drie cursussen over Data Analysis. Begin dit jaar won ze een onderwijs innovatieprijs van Wharton-QS. 

MOOCs zijn meestal gebaseerd op vakken uit het reguliere onderwijs van de TU Delft. De Delftse studenten profiteren ook weer van de ervaringen die hun docenten opdoen met online onderwijs. De MOOCs worden bijvoorbeeld ingezet om de studenten online de colleges te laten volgen, zodat er tijdens de hoorcolleges aandacht kan worden besteed aan verdieping in het onderwerp doormiddel van discussies en opdrachten (‘flipping the classroom’).

Anka Mulder, vice-voorzitter van de TU Delft, is de drijvende kracht achter de MOOCs bij de TU Delft. “We werken nu hard aan de volgende stap: zorgen dat onze studenten studiepunten kunnen krijgen voor MOOCs van de TU Delft, maar ook bij partneruniversiteiten en vice versa. Zo krijgen ze toegang tot een rijk aanbod van cursussen van topdocenten wereldwijd. De uitdaging ligt erin dat we afspraken maken over welke vakken we erkennen en hoeveel studiepunten onze studenten ervoor kunnen krijgen in welke fase van hun studie.”

Afbeelding: TU: Librarian.